Kjille Hoeben
0614280037
kjille.hoeben@mytemp.nl
Vergelijking van vier verschillende temperatuurcapsules waaronder de myTemp capsule. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28816921
PURPOSE: Telemetric temperature capsule systems are wireless, relatively non-invasive and easily applicable in field conditions, and have therefore great advantages for monitoring core body temperature. However, the accuracy and responsiveness of available capsule systems have not been compared previously. Therefore, the aim of this study was to examine the validity, reliability and inertia characteristics of four ingestible temperature capsule systems (i.e. CorTemp, e-Celsius, myTemp and VitalSense).
METHODS: Ten temperature capsules were examined for each system in a temperature controlled water bath during three trials. The water bath temperature gradually increased from 33°C to 44°C during Trial 1 and 2 to assess the validity and reliability, and from 36°C to 42°C in Trial 3 to assess the inertia characteristics of the temperature capsules.
RESULTS: A systematic difference between capsule and water bath temperature was found for CorTemp (0.077°C±0.040°C), e-Celsius (-0.081°C±0.055°C), myTemp (-0.003°C±0.006°C) and VitalSense (-0.017°C±0.023°C) (p<0.010), with the lowest bias for the myTemp system (p<0.001). A systematic difference was found between Trial 1 and Trial 2 for CorTemp (0.017°C±0.083°C, p=0.030) and e-Celsius (-0.007°C±0.033°C, p=0.019), whereas temperature values of myTemp (0.001°C±0.008°C) and VitalSense (0.002°C±0.014°C) did not differ (p>0.05). Comparable inertia characteristics were found for CorTemp (25±4 sec), e-Celsius (21±13 sec) and myTemp (19±2 sec), while the VitalSense system responded more slowly (39±6 sec) to changes in water bath temperature (p<0.001).
CONCLUSION: Although differences in temperature and inertia were observed between capsule systems, an excellent validity, test-retest reliability, and inertia was found for each system between 36°C and 44°C after removal of outliers.
Deze data is vergaard met behulp van video-analyse. In de datasheet worden verschillende parameters tijdens de zwemstart gekoppeld aan een zwemmer en prestatie op dezelfde start.
Mulier databestanden (DANS)
In Nederland is sprake van een groeiend aantal kinderen met overgewicht en obesitas. Dit kan onder meer verklaard worden doordat de hoeveelheid lichamelijke activiteit de afgelopen jaren is afgenomen waardoor het energieverbruik door lichaamsbeweging te laag is ten opzichte van de energie-inname uit voeding. Het blijkt wel dat een te gering percentage van de jeugd aan de Nederlands Norm Gezond Bewegen (NNGB; iedere dag minimaal 60 minuten tenminste matig intensief lichamelijke actief) voldoet. Er is sprake van een toenemende lichamelijk inactieve leefstijl die mogelijk wordt veroorzaakt door een groeiende passieve vrijetijdsbesteding zoals televisie kijken en computeren. Bewegingsstimulering dient zich zowel te richten op een toename van lichamelijke activiteit als op het terugdringen van perioden van inactiviteit. Niet alle kinderen hebben echter belangstelling om te sporten en te bewegen. Voor kinderen die wel belangstelling hebben in gamen, maar weinig bewegen kan men mogelijk games gebruiken om kinderen meer te laten bewegen.
In dit rapport wordt verslag gedaan van een effect‐ en procesevaluatie van een interventie waarbij E‐fit fietsen geplaatst werden op basisscholen. De E‐fit fiets is een geavanceerde hometrainer met daaraan gekoppeld een computer en beeldscherm waarop verschillende parkoersen gereden kunnen worden en een spelletje gespeeld kan worden. Dit onderzoek naar de E‐fit fiets werd gedaan in opdracht van Agis Zorgverzekeringen, Embedded Fitness en Jump het jeugdfonds van de Nederlandse Hartstichting. Het onderzoek is uitgevoerd door de afdeling Gezondheidswetenschappen van de Vrije Universiteit in Amsterdam. Dank gaat uit naar de scholen die hebben meegewerkt aan dit onderzoek. De leerkrachten hebben de school opengesteld voor het plaatsen van de E‐fit fietsen en het verzamelen van onderzoeksgegevens, en hebben tevens ruimte gemaakt in het lesprogramma om leerlingen de gelegenheid gegeven van de fietsen gebruik te maken. Ook de kinderen worden bedankt voor hun inzet en enthousiasme.