Overzicht

“Een gouden plak betekent niet automatisch een gouden toekomst”

“Wij zijn de eerste sportaccelerator in Europa”, vertelt Arno Hermans. Met zijn bedrijf Sport eXperience helpt hij sport startups bij hun (inter)nationale groeiambitie. In september zijn er vijf zogenaamde acceleratorsessies in Eindhoven en in Kopenhagen. Tijdens deze sessies vertellen ervaren mensen uit de sportwereld hoe zij ooit als startup hun plek hebben veroverd. Een voorbeeld is Gerard Vroomen, de oprichter van fietsenmerk Cervélo en het Cervélo TestTeam. “Zulke mensen kunnen inspiratie en ideeën bieden aan startups.” Naast inspiratie geeft Sport eXperience concreet advies en helpt het startups aan een internationaal netwerk.

Redactie 07 september 2017, 10:00

Hermans, van huis uit ingenieur met een passie voor sport, werkt al sinds 2014 aan het idee voor Sport eXperience: “In 2015 heb ik het concept gevalideerd. Ik heb meer dan honderd mensen geïnterviewd, onder wie mensen van Sportinnovator Centra, van NOC*NSF, van allerlei sportorganisaties, bedrijven, investeerders en natuurlijk startups zelf. Eind 2015 heb ik de knoop doorgehakt en in januari 2016 zijn we begonnen met ons eerste programma.”

30 startups

Inmiddels zijn er meer dan dertig startups aangesloten. Ook inhoudelijk werd Sport eXperience groter. Hermans: “We zijn begonnen met vier personen en we kwamen er gaandeweg achter dat we meer competenties nodig hadden. We hebben ons netwerk flink uitgebreid. Inmiddels is er een financieel expert in huis gehaald, een salesmanager, een teammanager en iemand die sterk is in internationalisering. Op dit moment hebben we tien medewerkers.”

Investeren in technologie én business

Hermans ziet dagelijks hoe moeilijk startups het kunnen hebben. “Wij helpen ze structuur aan te brengen. Het is belangrijk dat startups de businesskant niet uit het oog verliezen. Het is allang niet meer zo dat een goed product zichzelf verkoopt. Je moet naast je technologie ook investeren in de ontwikkeling van je business. Als je 50.000 euro hebt, moet je 40.000 euro investeren in technologie en 10.000 euro in het ontwikkelen van je business. Je moet de markt kennen. Wie zijn je potentiële klanten die jouw rekening gaan betalen? En heb je ze ook daadwerkelijk gesproken? Je moet hun wensen en eisen omzetten in je ontwerp en/of aanbod. Een gouden plak betekent niet automatisch een gouden toekomst.”

Begeleiden bij businessplannen

Sport eXperience biedt startups verschillende services. Hermans: “Wij vragen startups 1.000,- om mee te doen aan het programma. Daarnaast kunnen we startups op vele andere manieren begeleiden met het schrijven van businessplannen, het maken van financiële plannen, het vinden van investeerders, noem maar op. Bij de tarieven houden we natuurlijk rekening met het feit dat het startups zijn.”

Internationaal

Sport eXperience mikt nadrukkelijk op internationale samenwerking. Hermans: “Na een half jaar stapten we het vliegtuig in om ook in Denemarken aan de slag te gaan, een land waar wij als Nederland veel gelijkenis mee hebben. De wet- en regelgeving is ongeveer hetzelfde, de cultuur lijkt sterk op elkaar. Ook op sport en innovatie ontlopen de landen elkaar bijna niet. Denemarken en Nederland zijn bovendien goede testlanden voor bedrijven van buiten Europa door de kritische houding van de inwoners. Als het hier lukt, lukt het meestal in de rest van Europa ook. Wij hebben een contract met het Deense Idrættens Analyseinstitut, een Instituut voor Sport Studies, en we organiseren nu parallel aan het accelerator programma in Eindhoven een programma in Kopenhagen. Op 3 oktober sluiten we dat af met een dag in Eindhoven waar iedereen samenkomt. Daar zal Jay Corless in de avond spreken, hij is senior advisor voor de Verenigde Naties op het gebied van onder meer sport en innovatie.”

Samenwerkingsverbanden

Hermans ziet een groot internationaal netwerk als de sleutel tot succes voor Sport eXperience en de startups die hij samen begeleidt. Naast Denemarken, werkt Hermans aan samenwerkingsverbanden met partijen in onder meer Ierland, Italië en Turkije. Op deze wijze wordt het voor sport startups makkelijker om nieuwe markten te ontdekken. Sport eXperience voert momenteel in vijf andere Europese landen verkennende gesprekken.

Gerelateerd nieuws