Doorgaan naar content Doorgaan naar navigatie

Sportinnovator

Hét sportinnovatienetwerk van Nederland

Hoe gaat het nu met

Innovatie getest op de FBK Games: Fit worden met een VR-bril

Winnaar SIA x Innofest x Sport in de spotlight
MR Kickboksen screenshot width 780

Hoe krijg je mensen die nauwelijks bewegen tóch enthousiast over sporten? Het GameActive-concept zoekt het antwoord in de wereld van Mixed Reality. Tijdens de FBK Games testten zij hun nieuwste innovatie: MR Kickboksen. Een sportervaring waarbij je via een VR-bril veilig en intensief kunt trainen. De test leverde waardevolle inzichten op over de technologie, de doelgroep én de samenwerking tussen onderwijs en praktijk. We spraken met Daphne Hagen van de Hogeschool van Amsterdam en Dave Leeflang van Leeflang Virtual Sports. Zij testten MR Kickboksen bij bezoekers van de FBK Games.

Innovatie in actie

MR Kickboksen is een Mixed Reality-sportapplicatie waarmee gebruikers, met een VR-bril op, in een interactieve omgeving kunnen kickboksen. De technologie is ontwikkeld om sportdeelname te stimuleren, vooral onder mensen die nu weinig of niet bewegen. Door de VR-bril wordt fysieke activiteit gecombineerd met gamen. Het concept bestaat uit drie onderdelen: de interactieve bokszak van NextRound stelt gebruikers in staat hun boksvaardigheden te verbeteren en uitdagende virtuele gevechten aan te gaan. De smartbox van FITTAR voegt verschillende fitnessactiviteiten en uitdagingen toe, terwijl de VR-bril gebruikers meeneemt naar diverse virtuele sportervaringen. Tijdens de FBK Games werd dit concept getest op aantrekkelijkheid, veiligheid en intensiteit. De reacties waren overwegend positief: deelnemers vonden het leuk, uitdagend en vernieuwend.

Toch bleek de doelgroep op dit specifieke event – actieve buitensporters – niet de juiste match. De bereidheid om naar de sportschool te gaan voor MR Kickboksen was laag. De meeste bezoekers gaven aan liever in de buitenlucht te sporten. Daphne: “We hebben nog nooit zoveel fitte mensen bij elkaar gezien. Maar juist doordat het niet de ideale doelgroep was, leerden we waar de innovatie wel en niet werkt. Dat is waardevolle informatie.”

Van studieopdracht naar prototype
Bijzonder aan dit traject is dat het begon als een studieopdracht van studenten aan de Hogeschool van Amsterdam. Zij kregen de opdracht een voorstel te schrijven voor de regeling Innofest x SIA Sport, bedoeld om innovaties uit praktijkgericht onderzoek te testen op festivals of sportevenementen. Hun voorstel werd gehonoreerd.

Onderzoeker en docent Daphne Hagen en haar collega Iris Hagemans namen het project over en begeleidden het verdere traject. “Er móest opeens iets ontwikkeld worden. Er was een deadline, een evenement, en een concreet doel. Zonder die test was het misschien een mooi idee gebleven.”

Testen in de praktijk
Tijdens de FBK Games onderzochten Daphne en haar team hoe mensen MR Kickboksen ervoeren. Door de beperkte ruimte voor vragen moest de enquête extreem scherp worden opgesteld. “Ik denk niet dat ik ooit zo’n korte vragenlijst heb gemaakt, maar het werkte verrassend goed. Binnen twee uur hadden we bijna 200 ingevulde formulieren. Die inzichten waren ontzettend bruikbaar, zowel voor ons als onderzoekers én voor de ontwikkelaars.”

De praktijk bracht ook technische uitdagingen. Door het felle zonlicht werkte de VR-set op sommige momenten niet goed. Gelukkig waren er back-ups voorbereid. “Dat soort dingen leer je alleen door het te doen. We hebben veel gehad aan het testcanvas van Innofest, waarin ook werd aangemoedigd om dit soort scenario’s vooraf uit te denken.”

Is de markt er al klaar voor?
Volgens Dave Leeflang was het testen heel nuttig, maar de vervolgstap naar brede implementatie bleek complex. “We merkten dat de techniek werkt en gebruikers enthousiast zijn, maar dat de markt er nog niet helemaal klaar voor is. Sportschooleigenaren en personal trainers vinden het een tof concept, maar het past nog niet in hun dagelijkse praktijk. Het vraagt te veel uitleg en aanpassing.”

Daarom past GameActive de technologie nu vooral toe in hun eigen sportschool in Purmerend. Hier combineren ze fitness en gamen, om zo nieuwe doelgroepen aan het bewegen te krijgen. “GameActive blijft een mooi product. We blijven het doorontwikkelen, en als de markt er klaar voor is, pakken we de draad weer op.”

Onderwijs en praktijk versterken elkaar
De kracht van dit traject zat in de samenwerking tussen studenten, onderzoekers, ondernemers en bezoekers. Daphne: “Het is geweldig om te zien hoe iets dat begint in een klaslokaal, uiteindelijk op een groot sportevent staat. Zo breng je onderzoek echt tot leven.”

Zowel Dave als Daphne raden het testen op een festival of sportevenement aan. Dave: “Dit was een heel mooie kans om ons product te laten zien aan mensen die het nog niet kenden. Daardoor konden we veel bruikbare feedback ophalen.” Daphne vult aan: “Voor ons als onderzoeksteam was het ook leerzaam. Het canvas dwong ons om keuzes te maken: wat willen we weten, wat móét er werken, en wat doen we als het misgaat? Daardoor konden we gericht testen en anticiperen op problemen, zoals met het zonlicht.” 

In juli 2025 gaat weer een nieuwe SIA x Innofest x Sport-ronde open! Houd de kanalen van Sportinnovator in de gaten. 

Deel deze pagina