Overzicht

Hoe motiveer je sporters die niet mee (kunnen) doen voor de winst?

In de praktijk blijkt dat het stellen van persoonlijke haalbare doelen een goede intrinsieke motivator is om te blijven sporten. Een sociale stimulans - door middel van het delen van deze doelen met vrienden en kennissen - werkt extra motiverend. Zeker voor ongebonden sporters die niet structureel gemotiveerd worden vanuit een club of vereniging. Het platform ‘Sport VoorEenAnder’ helpt sporters hierbij om hun prestatie te koppelen aan een zelfgekozen maatschappelijk doel.

Redactie 02 september 2019, 17:00

Elke sport en elk evenement heeft een eigen subdomein op het platform. Een hardloper kan bijvoorbeeld terecht op www.hardlopenvooreenander.nl, maar sporters kunnen zich ook aanmelden bij een aan een evenement verbonden domein. Volgens Simons geeft dit sporters een extra verbinding met hun eigen netwerk én het betreffende evenement. “Organisaties hebben soms het probleem dat mensen in aanloop naar het evenement toch afhaken of verstek laten gaan bij slecht weer, maar deze oplossing kan het aantal no-shows laten afnemen”, legt hij uit. “Deelnemers zijn extra gemotiveerd wanneer hun netwerk betrokken is. De organisator hoeft niet veel extra werk te doen, aangezien VoorEenAnder het subdomein voor ze faciliteert.”

Het combineren van sport en goede doelen klinkt niet als het meest innovatieve project, maar de ondernemer zag mogelijkheden om de combinatie van sport en goede doelen beter te faciliteren. Simons legt uit dat de meeste mensen - waaronder veel sporters - graag iets willen bijdragen aan de maatschappij, maar dat dit wel moet passen binnen het dagelijkse ritme en dus geen extra gedoe moet opleveren. “Wanneer je met sporten iets toevoegt aan de maatschappij en het dus extra leuk maakt, dan wordt de drempel om te participeren aangenaam laag”, voegt hij toe. “Het levert positieve reacties op van buitenaf en geeft een gevoel met iets goeds bezig te zijn. Daarbij zijn de sporters vrij in wat zij precies doen om geld op te halen en welk doel zij steunen. Voor de sport en organisatoren van evenementen komen ook de ongebonden sporters beter binnen bereik.”

Alle donaties naar het goede doel

Simons werkt al sinds 2011 samen met de 4Daagse Nijmegen, waar duizenden wandelaars samen ruim vier miljoen ophaalden voor honderden verschillende doelen via een soortgelijk platform. Daar constateerde hij een groeiende vraag naar een faciliterende partij. Begin dit jaar introduceerde hij daarom het platform ‘Sport VoorEenAnder’, waarbij het bedrijf in 2019 al ondersteuning bood aan deelnemers van bijvoorbeeld de marathon van Rotterdam en Kikarow. Bij het laatstgenoemde evenement haalden roeiers uit heel Nederland gezamenlijk ruim 150.000 euro op voor de strijd tegen kinderkanker.

Momenteel zijn al platforms opgericht voor onder meer hardlopers en fietsers, maar volgens Simons kan elke sport een subdomein oprichten. Het bedrijf haalt de financiële middelen daarbij niet - zoals vaker gebeurt - uit de donaties zelf, maar vraagt een kleine bijdrage aan de deelnemende sporters en weet zelfs evenementenorganisaties en goede doelen te betrekken die graag willen samenwerken met het platform. Door deze constructie garandeert VoorEenAnder dat al het opgehaalde geld naar de goede doelen gaat.

Gezond leven stimuleren

Simons benadrukt wel dat het ondersteunen van de sporter en stimuleren van een sociaal en gezond leven uiteindelijk het belangrijkste doel is van het platform. “Mensen starten in januari bijvoorbeeld met het voornemen om drie keer per week te gaan hardlopen”, vertelt hij. “Als je jouw netwerk betrekt, krijg je een sociale stimulans om door te blijven gaan. Je moet het vooral zien als extra motivatie. Het helpt mensen om extra trots te zijn op dingen die ze met sport bereiken, meerwaarde te geven aan hun prestaties. Het helpen van de goede doelen is dan een prettig bijkomstig gevolg.”