Doorgaan naar content Doorgaan naar navigatie

Sportinnovator

Hét sportinnovatienetwerk van Nederland

Innovatie in de schijnwerpers

Monkey Moves gaat voor een generatie die spelenderwijs leert een leven lang te bewegen

Voor het eerst in de geschiedenis zijn er wereldwijd meer kinderen met obesitas dan met ondergewicht, dat concludeerde UNICEF in een rapport dat afgelopen zomer verscheen. In Nederland speelt een vergelijkbaar probleem: kinderen bewegen steeds minder en ouders weten steeds minder hoe ze hun kinderen actief kunnen houden. Tien jaar geleden startten twee bewegingswetenschappers Monkey Moves vanuit één simpele overtuiging: spelenderwijs ontdekken vormt de basis voor een leven lang bewegen. Inmiddels hebben meer dan 110.000 kinderen hun lessen gevolgd.

"Monkey Moves is de groeimethode die de opvoeding met raad en daad in beweging brengt, zodat kinderen zich in hun eigen tempo kunnen ontwikkelen tot hun beste versie”, vertelt Leendert van Gaalen. Hij is één van de vier oprichters van Monkey Moves. Samen met Bart Poot, Kirsten van Daelen en Joris Blankers besloten ze de brug te slaan tussen wetenschap en praktijk. "We leerden bij bewegingswetenschappen welke mogelijkheden en effecten de wetenschap ziet van bewegen, alleen zagen dat niet in de praktijk terugkomen. We zijn er met name voor de ouders, om hen rust in de opvoeding te kunnen bieden."

Het probleem achter het probleem

"Vroeger was het 'it takes a village to raise a child', maar we zijn steeds individualistischer geworden," zegt Van Gaalen over de uitdaging die groter is dan alleen beweging. "Iedereen weet dat bewegen belangrijk is, maar het heeft niet altijd prioriteit. Het voelt vaak heel moeilijk en zwaar. Doordat kinderen steeds minder buiten spelen, weten ze ook steeds minder spelletjes. En ouders weten het zelf ook niet meer. We beginnen met het stimuleren van bewegen als kinderen op de basisschool zitten, alleen het begint al zoveel eerder. Als je pas begint als kinderen vier zijn, dan ben je dus echt al de meest cruciale fase vergeten eigenlijk. Juist door jong te leren ontdekken en veel verschillende spellen met de bijbehorende beweegvormen te doen, ontwikkelen kinderen volgens de wetenschap een belangrijke brede motorische basis. Deze is cruciaal voor de algemene ontwikkeling op korte en lange termijn."

Met dat in het achterhoofd begonnen de oud-studenten klein: een groepje vrienden met kinderen die gedurende zes weken bij elkaar kwam om bezig te zijn. Van Gaalen: "Die vroegen allemaal: en nu dan? Gaat het door na de vakantie? Toen wisten we dat we misschien wel iets te pakken hadden.” Nu zijn de multisportlessen door vrijwel het hele land beschikbaar. Kinderen van 1,5 tot en met 9 jaar klimmen en klauteren wekelijks in gemeentelijke gymzalen in één van de 32 regio’s. Elke drie weken staan de vaardigheden uit een andere sport centraal. “Dan sparen ze vaardigheden en krijgen ze een sticker van een nieuwe sport die gespaard is. Zo verzamelen kinderen elk seizoen weer meer vaardigheden van een nieuwe sport, zodat ze uiteindelijk hun keuze kunnen maken welke sport nou echt bij ze past.”

Van vier oprichters groeide Monkey Moves op indrukwekkende wijze door naar inmiddels 32 franchise-ondernemers. De keuze voor franchise was bewust. "We wisten meteen dat we dit op grote schaal wilden," vertelt Van Gaalen. "Maar we merkten dat we de lokale ondernemende geest nodig hadden om dit echt goed neer te zetten. Via Social Enterprise NL kwamen we in een 'pressurecooker’ voor sociaal ondernemerschap terecht, waar het franchise-model ontstond. We willen namelijk niet afhankelijk zijn van subsidies. Als een overheid bedenkt 'we stoppen ermee', dan stort het hele kaarthuis in elkaar. Daarnaast kunnen we als ondernemers juist zo’n goed product maken, zo'n goede dienst voor ouders, dat ze ervoor willen betalen. Dat betekent dat we duurzaam impact kunnen maken."

Sociaal ondernemen in de sport

Eén van de grootste uitdagingen? Het Nederlandse systeem dat niet altijd ingericht is op sociale ondernemers. "Een volleybalvereniging betaalt een bepaald bedrag voor de huur van een gymzaal, wij moeten soms vier keer zoveel betalen omdat we 'commercieel' zijn," legt Van Gaalen de paradox uit. "Als een gemeente een rotonde laat aanleggen, mag een bedrijf daar prima winst op maken. Maar als je de gezondheid van kinderen wil verbeteren, is het ineens gek als je daar je boterham mee verdient. De huur van de gymzaal moeten wij één-op-één doorberekenen aan de deelnemers, waardoor de lessen voor minder kinderen bereikbaar worden. Zonde."

Van gymzaal naar app

Na tien jaar fysieke lessen, breidt Monkey Moves uit met een innovatieve app. "Met steun van Sportinnovator kunnen we nu een echte innovatieslag maken," vertelt Van Gaalen enthousiast. "Ouders hebben bewegingsinspiratie in één swipe beschikbaar, afgestemd op de ontwikkeling en leeftijd van hun kind." De app gaat verder dan alleen oefeningen: ruim 42.000 speeltuinen in Nederland staan erin en ouders kunnen zelf locaties toevoegen. "We laten zien hoe makkelijk het is om te bewegen in het dagelijks leven, zonder dat kinderen op een scherm hoeven te zitten."

Naar alle hoeken van Nederland

Monkey Moves toont dat de combinatie van wetenschap, ondernemerschap en passie kinderen daadwerkelijk in beweging krijgt. Het doel voor 2030 is ambitieus. Van Gaalen: “1.000.001 kinderen in beweging brengen. We hebben nog witte vlekken op de kaart die we willen vullen. Of we dat nu doen met buitenschoolse opvang (BSO's), samenwerkingen met gemeenten, GGD's en consultatiebureaus: we willen heel veel ouders bereiken. We willen onze kennis meegeven zonder dat het belerend wordt. Het moet op een leuke, makkelijke, laagdrempelige manier. We willen duurzaam impact maken. Voor een generatie die spelenderwijs een leven lang beweegt."

Deel deze pagina