De dode hoek blijft in ieder voertuig een item. Vrachtwagens hebben extra spiegels rond de cabine hangen en sommige auto’s hebben in spiegels een waarschuwingslicht verwerkt. Maar voor fietsers was er nog niets. Nou is het op de fiets wat makkelijker om je heen kijken, maar niemand zit de helft van de tijd achterstevoren op de fiets om alles goed in de gaten te houden. Daar heeft de Duitse startup Calamus iets op gevonden.

Redactie 31 juli 2019, 17:16

De Calamus One - Ultrabike heeft namelijk een waarschuwingssysteem in de handvatten. Komt er een voertuig in de buurt van de dode hoek van de fiets, beginnen de handvatten te trillen. Daarmee beoogt het bedrijf de kans op aanrijdingen drastisch te verminderen.

Het systeem werkt door zenders aan de achterkant van de fiets. Deze geven ultrasone geluiden af, die weerkaatsen tegen naderende voertuigen. Op het moment dat het voertuig in de buurt van de (achterkant van de) fiets komt, begint het handvat aan de betreffende kant te vibreren waardoor de fietser weet dat er iets in die dode hoek achter hem zit.

Hi-tech
Dat is niet de enige gadget die de Ultrabike rijk is. Het grote touchscreen op het midden van het stuur is niet alleen een manier om de fietser te laten zien hoe hard hij rijdt. Naast het feit dat de fiets alleen werkt nadat deze met een vingerafdruk is geactiveerd, zit er ook een alarm en een gps-trackingsysteem in. Mocht iemand de fiets toch meenemen, is deze altijd terug te vinden.

Omdat het een duur project betreft, zijn ze een Indiegogotraject gestart. Een crowdfundsite waarbij mensen zich kunnen inkopen in het project. Het gewenste doel werd binnen de kortste keren gehaald, waardoor er geen zorgen zijn of de fiets daadwerkelijk in productie wordt genomen.

Prototype slimme fiets uit Delft
Er zijn veel ontwikkelingen rondom het veiliger maken van fietsen op straat. Zo sloegen de TU Delft en Gazelle eerder al de handen ineen om een slimme fiets te ontwikkelen. De fiets werkt met een slimme motor in de stuurkolom die het sturen ondersteunt op het moment dat de fietser dreigt te vallen. De TU Delft ontwikkelde een een wiskundigmodel dat voorspelt wanneer een fiets dreigt om te vallen. Het systeem werkt al vanaf 4 km/h.

Meer daarover lees je hier.