Menu

Tech Trends: Meetsokken, Runamic en interactief squashen

De wereld van sporttechnologie beweegt voortdurend. Door nieuw wetenschappelijk onderzoek worden steeds weer nieuwe technologie ontdekt voor de sport. In deze rubriek laten we regelmatig de laatste internationale sporttechnologische vooruitgangen zien. Deze keer: meetsokken, een slimme hardloopapp die routes uitstippelt en een interactieve squashbaan.

Redactie 26 oktober 2017, 08:00

Meetsokken

Steeds meer kleding wordt slim gemaakt en worden zo handige 'on-body' meetinstrumenten. Zo heeft Sensoria een sok ontwikkeld met een sensor rond de enkel die met grote nauwkeurigheid snelheid, afstand, pasfrequentie en zelfs de techniek van de voetlanding kan meten. Het product werkt met een sensor die magnetisch op de sok wordt geklikt. Via bluetooth kan de data die de sensor verzameld direct naar een smartphone worden gestuurd. Het is niet alleen interassante informatie voor een hardloper, het kan ook helpen bij het voorkomen van blessures, zeggen de ontwikkelaars.

Een soortgelijk product is de Digitsole: een inlegzool voor wielrenners of hardlopers die ook een 3d-analyse van de pas of trapbeweging maakt.

Bron: CNN.com

Runamic

Tijdens het Sportinnovatiecongres van Sport Vlaanderen in Brugge werd een slimme hardloopapp gepresenteerd: Runamic. Deze app is ontwikkeld door onderzoekers van de Universiteit Gent. De innovatie in Runamic zit vooral in dat het hardlopers een route op maat geeft. In de app zijn namelijk alle mogelijke hardlooproutes in Gent gebundeld. Als de gebruiker de parameters startlocatie, afstand en waar hij langs wil komen invult, krijgt de hardloper een persoonlijke route. De app houdt ook rekening met het tijdstip. 's Avonds laat zal Runamic lopers bijvoorbeeld niet door het donkere Citatelpark sturen. Voorlopig wordt de app alleen in Gent getest.

Bekijk de app hier.

Bron: VTM.be

Interactief squashen

In Alphen aan den Rijn is afgelopen maand een interactieve squashbaan geopend. Dit is na Dresden en München de derde baan die het Duitse interactiveSquash heeft aangelegd. Bij deze baan wordt gebruikt gemaakt van augmented reality om een spel of trainingsvorm te projecteren. Dit kan helpen om het squashen laagdrempeliger te maken, maar ook spelers op hogere niveaus kunnen het gebruiken als trainingstool. Met video en bewegingsanalyse kan een speler namelijk nieuwe inzichten in zijn spel krijgen met het systeem. Profsquasher Sanne Veldkamp liet in een reportage (zie het filmpje in de bovenbalk) van Studio Alphen al weten dat ze enthousiast is over de innovatie voor haar sport.

Gerelateerd nieuws