De Koninklijke Nederlandse Biljartbond (KNBB) gooide anderhalf jaar geleden het roer om en ontwikkelde samen met andere sportbonden/organisatie meerdere innovatieve initiatieven, zoals om crowdfunding vanuit bedrijven binnen de sport op handen te krijgen en beweging op de werkvloer verder te stimuleren. De sportbond presenteerde in de afgelopen weken de twee eindproducten, genaamd competitieveiling.nl en Kantinebaas.

Redactie 19 juni 2019, 17:00

Een vakantieveilingen.nl voor de sport, zo noemt KNBB-directeur Willem la Riviere het nieuwe initiatief ‘competitieveiling.nl’. Het is vergelijkbaar met een soort crowdfunding, waarbij bedrijven kunnen bieden om onder meer naamgever te worden van een lokale of nationale competitie. Ongeveer zes jaar geleden kwam een eerste plan op tafel, maar werd pas in de afgelopen twee jaar concreet. Het innovatiefonds van het NOC*NSF zag heil in de plannen van de KNBB en de Nederlandse Darts Bond (NDB) en leverde een financiële injectie om alles te realiseren.

Volgens La Riviere liggen er genoeg mogelijkheden om bedrijven te betrekken, zeker op regionaal niveau: 65 procent van de teams in de biljart- en dartscompetitie zou een bedrijf als naamgever hebben. Toch hebben de circa 500 verschillende biljart- en dartscompetities in Nederland verder welgeteld nul euro om mee te werken, aldus de KNBB-directeur. ‘Het idee was om als sportbond een rol spelen in de funding voor onze lokale aanbieders, districten en regio’s. Het plan lag ongeveer vier jaar in de ijskast, maar uiteindelijk was besloten om het initiatief met de NDB op te pakken. Alles wat we aan funding binnenhalen is mooi meegenomen voor de sport.’

Ondernemers met liefde voor de sport vinden

Competitieveiling.nl staat inmiddels online en de eerste biedingen zijn onderweg, al begingen de bonden bewust klein. ‘We beginnen sowieso eerst alleen met onze eigen sporttakken.’, stelt La Riviere. ‘De komende tijd gaan we de eerste producten naar buiten communiceren en veilen, zoals om naamgever van een aantal lokale competities te worden. Communicatie is daarbij belangrijk: we moeten alles inzetten om zo veel mogelijk ondernemers te bereiken met liefde voor de sport.’

Bij een succesvolle testperiode voor de twee sportbonden kunnen andere sportbonden ook gebruikmaken van het nieuwe platform. La Riviere: ‘Eerst willen we zelf de kinderziektes eruit halen, om vervolgens andere sporten te betrekken. We weten namelijk niet hoe veel dit gaat opleveren. Op basis van de eerste maanden gaan we finetunen.’

Kantinebaas

Deze week gaf Minister Bruins in de kantine op het Ministerie van VWS het startschot van het resultaat van een samenwerking tussen de Dartsbond, Tafeltennisbond, Sportunity en de Biljartbond, genaamd Kantinebaas (zie foto hierboven). De app maakt het makkelijker om scores bij te houden op lange termijn, zodat mensen meer gaan bewegen op de werkvloer. Zo kan je een collega een ‘Buzz’ sturen om je collega te porren voor een potje darten of tafeltennis. Kantinebaas is volgens La Riviere een innovatieve wijze om meer beweging plezier en competitie op de bedrijfsvloer te krijgen.

‘Het laatste anderhalve jaar zijn we ons als KNBB actief gaan mengen in andere domeinen. Zo hebben we met SmartPool en stap in het onderwijs gemaakt, gaan we ons met de World Cup Driebanden inzetten om eenzaamheid tegen te gaan, en nu zoeken we toenadering tot de bedrijven.’

Gerelateerd nieuws