Doorgaan naar content Doorgaan naar navigatie

Sportinnovator

Hét sportinnovatienetwerk van Nederland

#Gamechangers

Van straathoek naar beleidstafel: hoe CityLegends de kloof tussen jongeren en gemeenten dicht

Gamechangers seizoen 3

Nederlanders zijn de afgelopen jaren steeds minder gaan bewegen en dat geldt zeker ook voor jongeren en jongvolwassenen, zo blijkt uit onderzoek van het RIVM. De app CityLegends krijgt juist 400.000 jongeren in beweging. In samenwerking met kenniscentrum LINES maken inmiddels meer dan 40 Nederlandse gemeenten werk van hun urban sports-beleid. "De taal van jongeren is vaak lastig."

Als skaters wisten de CityLegends-oprichters Jimmy Hermans en Thijmen Verkerk hoe frustrerend het was om andere skaters te vinden, ‘spots’ te vinden of een event op te zetten. Ook wel een ‘jam’ genoemd. Samen begonnen ze met het bouwen van de app en dit bleek de start van een community van urban (straat)sporters. Van skateboarding (nummer 1) tot freerunning, BMX, stuntsteppen en 3x3 basketbal en vele andere street cultures.

Activeren, verbinden en zichtbaarheid

“CityLegends is een digitaal platform dat jongeren verbindt rondom urban sports & culture”, legt Hermans uit. “Via onze app vinden jongeren spots, events en challenges in hun buurt, kunnen ze hun tricks of creaties delen, elkaar uitdagen én hun voortgang meten.”

De stem van de jongeren

CityLegends staat op een bijzondere manier in verbinding met de straat via de app. In Nederland staan 4.735 locaties om te sporten (spots) in de app. Allemaal door gebruikers beoordeeld op kwaliteit, veiligheid en onderhoud. En de impact daarvan is meetbaar: 400.000 jongeren kwamen extra in beweging, waarvan 15.000 die eerder helemaal niet sportief actief waren. Door beloningssystemen blijven jongeren gemotiveerd. Op hun eigen manier, in hun eigen stijl.

Gemiste kans

De gegevens uit de CityLegends-app kunnen voor gemeenten heel waardevol zijn. "Urban sports vallen buiten alle beleidshokjes," legt Hermans uit. "Ze passen niet bij sportverenigingen, niet bij cultuur, niet bij traditioneel jeugdbeleid. Gevolg: geen budget, geen aandacht, geen stem. Terwijl deze jongeren wel degelijk willen bewegen en betrokken willen zijn bij hun stad. Tegelijkertijd sporten en bewegen honderdduizenden jongeren dagelijks in urban spaces - maar investeren gemeenten vaak mis omdat ze deze doelgroep niet kennen. Ze hebben moeite om met deze jongeren in contact te komen."

De brug tussen urban sporters en de gemeente

LINES is het centrum voor straatsport & the culture en is brug tussen de urban sporters en de gemeenten. LINES helpt gemeenten bij het bereiken van jongeren, het versterken van infrastructuur en het ontwikkelen van passend beleid. In 2022 hadden slechts 9 Nederlandse gemeenten gericht urban-beleid. Dat aantal groeide, mede door CityLegends, naar meer dan 40 gemeenten wereldwijde gebruikerscases, community gedreven input via de app en lokale participatie sessies met jongeren zorgen voor passend jeugdbeleid.

"De taal van jongeren is voor gemeenten vaak lastig," erkent Hermans. "LINES vertaalt input van jongeren uit de community naar concrete beleidsadviezen, participatietrajecten en strategisch advies. Het resultaat zijn investeringen die daadwerkelijk gebruikt worden." Voor gemeenten betekent de samenwerking met LINES efficiëntere besteding van beschikbare middelen Via het kenniscentrum krijgen beleidsmakers inzichten vanuit de app en vanuit de jongeren. Wat zorgt voor faciliteiten die wel gebruikt worden. “En die investeringen leveren veel op”, weet Hermans. “Zo zijn er minder uitgaven aan mentale gezondheidsproblemen en draagt het bij aan sociale cohesie. Door jongeren te betrekken bij hun stad, zorgen zij ook voor een levendige en veiligere stad.”

Het doel: alle 342 gemeenten helpen

Het doorbreken van de systeembarrières zoals het ontbreken van het juiste beleid, de infrastructuur en de verbinding tussen jongeren en gemeenten, ging niet vanzelf. Met financiering van Sportinnovator hielp CityLegends experimenteren met nieuwe vormen van participatie en beleidsvorming. "Dankzij de hulp van Sportinnovator konden we groeien van 100.000 naar 400.000 app-gebruikers," vertelt Hermans. Het wegnemen van bureaucratische hobbels en het leggen van contacten met gemeenten maakte het mogelijk om jongeren en beleidsmakers op een nieuwe manier te verbinden. Zo ontstonden lokale Straat Fondsen (Nijmegen, Rotterdam, Amsterdam) waarmee lokale initiatieven gefinancierd worden.

Schaalbare impact

Inmiddels groeit CityLegends gestaag door naar 1 miljoen gebruikers. Voor gemeenten is de boodschap helder: "We leggen concrete lijnen tussen jongeren en beleid. Niet met ouderwetse praatgroepen, maar inzichten vanuit onze doelgroep en gezamenlijke co-creatie sessies. Beleid dat werkt omdat het gebaseerd is op wat jongeren echt doen. Ons doel is om de Lines te leggen tussen alle 342 gemeenten en hun jeugd”

Deel deze pagina