Na het kopen van een ticket voor een evenement begint het lange wachten. De Koninklijke Wandel Bond Nederland wilde voor de Nijmeegse Vierdaagse een nieuwe dienst aanbieden die deelnemers juist actief voorbereid op de lange wandeltocht. In de maanden naar het evenement, dat dinsdag 16 juli van start ging, konden wandelaars gebruik maken van de ‘Vierdaagse Experience’-app, ontwikkeld door het bedrijf Close, om zo goed voorbereid mogelijk aan de start te krijgen.

Redactie 17 juli 2019, 13:30

Bijna 50.000 wandelaars wagen zich deze week aan de Vierdaagse Nijmegen, met volgens Sil Sanders van KWBN naar schatting ongeveer 13.000 debutanten. Allemaal enthousiaste wandelaars, die zich voor het eerst echt voorbereiden op het grootste wandelevenement van Nederland. De Wandelbond heeft voor die groep een heus voorbereidingsprogramma, al zijn er maar 1800 plekken. Daar lagen de groeimogelijkheden.

“Het programma is altijd heel snel uitverkocht”, legt Sanders uit. “Dus voor ons is het duidelijk dat er een behoefte is om zo goed mogelijk voorbereid te worden. Veel leden van onze bond hebben al meerder malen meegedaan aan de Vierdaagse. Met de nieuwe app richtten we ons voornamelijk op de groep debutanten die niet mee kon doen aan het programma via Vierdaagse.”

‘Tijdens de Vierdaagse elke deelnemer helpen’

De ‘Vierdaagse Experience’-app voorzag ruim 7000 gebruikers op reguliere basis van hulp in aanloop naar de Vierdaagse, met tips over voeding, wandeltechnieken en trainingsschema’s. “Daarnaast geven we adviezen over waar je kan gaan wandelen in je eigen regio. We hebben als sportbond veel kennis, dus we konden in de maanden naar de Vierdaagse genoeg handige content leveren voor de gebruikers van de app.”

Tijdens het evenement zelf profiteren niet alleen debutanten van de app, aldus Sanders. “We gaan tijdens de Vierdaagse veel met videocontent doen. Iedere dag krijgen ze bijvoorbeeld een videobericht met een schets van die betreffende dag. Daarnaast hebben we speciale fotofilters die we dagelijks toevoegen en gebruikt kunnen worden om foto’s en video’s te delen. Verder geven we nog de laatste tips om de hele tocht goed door te komen, dus tijdens de Vierdaagse proberen we iedere deelnemer te helpen.”

Krachten bundelen

De inzet tijdens en in aanloop naar de Vierdaagse moet ervoor zorgen dat steeds meer mensen gebruik gaan maken van de app, want KWBN heeft plannen om het nieuwe initiatief uit te breiden. Voorafgaand aan de Vierdaagse spreekt Sanders van een succesvolle eerste periode. “We hadden als voordeel dat de ontwikkelaars Close eerder voor andere evenementen werkten met een vergelijkbaar format. Dan weet je al dat de app goed gaat werken”, vertelt hij. “Nu willen we deze app actief gaan integreren in het wandelen, niet enkel voor de Vierdaagse Nijmegen. We willen dat mensen hierna blijven wandelen, dat ze het nog leuker gaan vinden.”