Overzicht

Zes vragen aan TDE (Paraverse), winnaar van de Challenge Topsportevents

Over een jaar vindt in Rotterdam een uniek evenement plaats. Tijdens de EPC 2023, de European Para Championships, komen para-topsporters van allerlei disciplines bij elkaar om elk hun eigen EK te spelen: van rolstoeltennis tot judo en van para cycling tot boccia. Sportinnovator zette eerder dit jaar de Challenge Topsportevents uit om meer mensen te bereiken en inspireren met topsportevenementen. De winnaars zetten hun innovatie voor het eerst in tijdens de EPC 2023. Digitaal sportmarketingbureau TDE is een van hen met hun project Paraverse.

Redactie 04 augustus 2022, 07:00

Wat houdt Paraverse in?

Ruud Dankers, die zich bij TDE bezighoudt met management en innovatie: ‘De metaverse is een trend. We definiëren dit als een virtuele wereld, zonder grenzen en beperkingen. Hier kom je in aanraking met gelijkgestemden van over de hele wereld, vaak in fictieve vorm. Steeds meer zie je dat evenementen hiermee bezig zijn. Paraverse is hier een variatie op. De bedoeling is dat je straks digitaal naar de EPC 2023 kan gaan. We willen de beleving die je op het evenement in de fysieke wereld ervaart, online nabootsen.’

Waarom hebben jullie de Challenge Topsportevents gewonnen?

‘Bij steeds meer sportevenementen is er ook een virtuele manier om ze te bezoeken. Grote tennistoernooien als Wimbledon, Roland Garros en de Australian Open zijn daar voorbeelden van. Zeker onder jongeren leeft de online wereld. Vanuit onze expertise binnen de digitale sportmarketing kunnen wij laten zien dat dit echt een manier is om meer mensen te enthousiasmeren voor en betrekken bij sport, inclusief parasport. Niet alleen eenmalig, maar ook op de lange termijn.’

Hoe is het project tot stand gekomen?

‘Binnen TDE houden we ons al jaren bezig met Web3, blockchains, crypto en NFT’s: allemaal relatief nieuwe online ontwikkelingen. De metaverse hoort ook in dit rijtje thuis. Toen we over de Challenge Topsportevents hoorden, roken we een kans om onze ideeën hierover verder te ontwikkelen en vorm te geven. De metaverse is voor veel organisaties nog een blinde vlek. Daarom is de bereidheid om hierin te investeren laag. Deze challenge geeft ons én de branche de ruimte om te laten zien wat de meerwaarde kan zijn.’

Welke stappen hebben jullie doorlopen?

‘In het voorjaar hoorden we dat we de challenge hebben gewonnen. Daarna zijn we een onderzoek gestart. Er zijn verschillende manieren om een online wereld te bouwen. Wil je dat gebruikers een VR-bril dragen of gebruik kunnen maken van augmented reality? Zo staan we voor tal van keuzes die van invloed zijn op het maakproces en de ervaring van de bezoekers straks. Een cruciale fase dus!’

Wat gaat er nu gebeuren? Wat zijn de vervolgstappen?

‘Na het afronden van het onderzoek gaan we een prototype bouwen. Dat willen we testen bij verschillende stakeholders die bij de EPC 2023 betrokken zijn, maar ook onder atleten en de uiteindelijke gebruikers. De reden dat we atleten ook laten meedenken, is dat we willen dat het voor hen een zo tof mogelijke manier wordt om in aanraking met fans te komen. Zij moeten iets als een meet & greet niet zien als commerciële verplichting, maar als een leuke manier om met fans van over de hele wereld in contact te zijn.’

Wat moeten mensen met een vergelijkbaar innovatief idee doen om dit ook te bereiken?

‘Als je een innovatief idee hebt dat niet voortkomt uit een vraag van een klant, ga dan sparren met mensen die in de branche actief zijn. Pitch je plan dus proactief. Door het er met anderen over te hebben, kom je er ook achter of je idee te realiseren is of dat je het moet aanpassen naar de behoeften die er wél zijn. Maar vaak is er wel een commerciële partij of een challenge waar vanuit je ruimte krijgt om jouw concept uit te voeren.’

Gerelateerd nieuws