Overzicht

Zes vragen aan WeMaron, winnaar challenge ‘Ondersteunen vrijwilligerscoördinator sportclubs’

Sportverenigingen zijn voor een groot deel afhankelijk van vrijwilligers. Voor sommige clubs is het een hels karwei om voldoende mensen op de been te krijgen voor bepaalde activiteiten. Zeker wanneer de kantinehulp zich vlak voor het weekend ziek meldt, de douche in de kleedkamer stuk is of er een scheidsrechter voor aankomende zaterdag uitvalt. Het ministerie van VWS schreef onlangs een prijsvraag uit met als doel om verenigingen te helpen om vrijwilligerswerk makkelijker aan de man te brengen. ‘Hallo vriend’ was één van de winnaars.

Redactie 10 maart 2020, 14:30

De chatbot ‘Hallo vriend’ biedt de vrijwilligerscoördinator van een club de kans om binnen twee minuten een oproep te doen op vrijwilligers die gespecialiseerd zijn in een bepaalde klus. De slimme berichtenservice van app-ontwikkelaar WeMaron is onlangs uitgeroepen tot winnaar van de innovatiechallenge ‘Ondersteunen vrijwilligerscoördinator sportclubs’.

Zes vragen aan WeMaron

Met innovatiechallenges willen VWS en Sportinnovator innovaties in de sportsector en op het gebied van vitaliteit en bewegen bevorderen. Om een kijkje te geven hoe zo’n innovatie tot stand komt, laten we initiatiefnemer Ronny Hendrikx aan het woord.

Wat houdt ‘Hallo vriend’ in?

‘Het is een berichtenservice die contact houdt met de vrienden van de vereniging en hen vraagt welk soort vrijwilligerswerk zij een keer zouden willen doen. Vanuit dat punt kan ‘Hallo vriend’ wanneer er daadwerkelijk vrijwilligerswerk nodig is heel gericht vragen om op een bepaald moment te komen helpen.’

Waarom hebben juist jullie de challenge gewonnen en hoe gaan jullie verenigingen helpen?

‘Iedereen begrijpt de intensieve taak van de vrijwilligerscoördinator en snapt snel en precies wat wij doen. Wij hopen een simpele oplossing te hebben gevonden voor een heel specifiek probleem. We hebben iets gebouwd waar veel tijdwinst mee te halen valt voor verenigingen. Eén plus één is in dit geval drie.’

Hoe is het project tot stand gekomen?

‘We gebruiken al langer een soortgelijk chatbot in de strijd tegen eenzaamheid. Die heet ‘Bob de Bot’, de broer van ‘Hallo vriend’. Ik heb zelf jarenlang een bestuursfunctie gehad bij een sportvereniging. Toen waren er een boel problemen met het vinden van vrijwilligers. Wij zagen de challenge voorbijkomen en werden getriggerd door de vraag. Ik had tot een paar maanden geleden geen idee dat er eigenlijk niks bestond om vrijwilligers te vragen. Nadat we de challenge wonnen hebben we één persbericht de deur uit gedaan waarna we acht verenigingen hebben gewonnen. Daarvan hebben we er vier kunnen honoreren om onze pilot te doen.’

Welke stappen hebben jullie doorlopen?

‘We hebben zelf een basisidee ontworpen. Daarbij heb ik mijn persoonlijke ervaringen gebruikt als ex-voorzitter van een grote zwemvereniging en bestuurslid van een voetbalclub. Het taalgebruik en de basisformulering van zinnen hebben we in een eerder stadium door studenten van de HAN en de Radboud laten onderzoeken. Daarna hebben we vragen gesteld bij verenigingen. Wat voor taken hebben jullie? Hoe ziet jullie planning eruit? Hoe kunnen wij effectief de tool inzitten? Zo zijn we stap voor stap met die verenigingen aan het kijken hoe we de kennisbank kunnen bouwen met de juiste vragen.’

Wat gaat er nu gebeuren, wat zijn de vervolgstappen?

‘We hebben heel expliciet gezegd dat we twee ronden hebben in ons testschema. Op dit moment testen we bij twee verenigingen waarbij we de bevindingen documenteren van de leden van die verenigingen. Naar de leden is een sms-bericht gestuurd met een uitnodiging om deel te nemen aan het systeem. Wat ons bijvoorbeeld al is opgevallen is dat mensen verbaasd reageren en denken dat ze spam binnenkrijgen. We hebben dus al besloten om via andere kanalen zoals Facebook en per mail aan te kondigen dat deze dienst er is. Later doen we een tweede ronde bij twee andere verenigingen. We verwachten rond juni een product op de markt te hebben met een goede handleiding, een goed stappenplan en een volledig verdienmodel.’

Wat moeten mensen met een vergelijkbaar innovatief idee doen om dit ook te bereiken?

‘We hebben best wel wat prijzen en challenges gewonnen. Dat is niet zozeer omdat wij die prijzen willen winnen, maar vooral omdat we altijd op zoek gaan naar maatschappelijke dingen die we kunnen doen waar ook een verdienmodel in zit. Als tip zou ik iedereen mee willen geven: volg je hart en lees heel goed de beschrijving die bij de challenge staat en check goed of die past binnen jouw visie en doelstelling.’

Gerelateerd nieuws