Overzicht

Zo meet je de duurzaamheid van sportevenementen en –wedstrijden

Digital & Data

Duurzaamheid. Er is geen sector waarin het onderwerp niet ter sprake komt. Ook in de sportwereld groeit de aandacht voor duurzame prestaties. Maar hoe meet je of een organisatie, product of evenement duurzaam is? Global Sustainable Enterprise System (GSES) bedacht een unieke oplossing. Na een succesvolle samenwerking met de Johan Cruijff Arena wil GSES nu ook haar vleugels uitslaan in onder meer de VS. Als een van de vijf deelnemers aan het Sports Tech to the USprogramma (STIB-US) komt dat steeds dichterbij.

Redactie 07 mei 2024, 09:26

Kelly Ruigrok is oprichter en CEO van GSES. Ze startte het bedrijf in 2019. ‘Wat we doen, is mensen, bedrijven en overheden laten inzien hoe duurzaam hun organisaties en producten zijn. Dat meten we op verschillende gebieden: sociaal, CO₂-uitstoot, circulaire economie, veiligheid & gezondheid en biodiversiteit. Er bestaan natuurlijk al allerlei normen en standaarden, die vaak in certificaten zijn verdisconteerd. Maar wat die certificaten precies inhouden, is minder duidelijk – zeker niet voor de leek.’

GSES heeft daarom onderzoek gedaan naar de onderliggende waarde van die duurzaamheidscertificaten, labels, normen en wetten. Dat resulteerde in de ‘GSES Meta Standaard’. Bij GSES is het nu mogelijk voor een organisatie om haar certificaten te uploaden en op basis van de GSES analyse inzicht te verkrijgen in welke duurzame prestaties worden afgedekt - en hoe dit profiel zich verhoudt tot andere, soortgelijke organisaties of een sector benchmark. Aanvullend zijn er digitale assessments op deelgebieden van duurzaamheid om verdiepend inzicht te verkrijgen. Ruigrok: ‘Het gaat niet alleen om wat de organisatie zelf doet, maar ook om wat er onder andere de toeleveringsketen en bij inkopers gebeurt.’

Wat een organisatie invult, wordt vervolgens allemaal gecontroleerd door een onafhankelijke audit, uitgevoerd door een officieel erkend instituut. ‘Daar rolt een rapport uit. Bedrijven zien waar ze echt staan of ze op de goede weg zitten en wat hun mogelijke verbeterpunten zijn. Het creëert dus bewustzijn en geeft handvatten om op duurzame beslissingen aan te sturen.’

Samenwerking met de Johan Cruijff Arena

In onder meer de financiële sector, de luchtvaart en de retail verdiende GSES al haar sporen. Het bedrijf rekent onder meer ABN Amro, Univé, Schiphol en AS Watson tot haar klantenkring. Nadat de Johan Cruijff Arena GSES in de zomer van 2023 benaderde, besloot GSES tot een uitbreiding van haar scope naar de sport, leisure en entertainment-sector.

‘Evenementen en sportevenement zien we bij uitstek als plekken om onze tool in te zetten. Daar komen immers veel mensen bij elkaar en kunnen we een groter aantal mensen bereiken om awareness te creëren. Om de wereld duurzamer te maken, moeten we niet alleen bedrijven, maar ook mensen meekrijgen’, licht Ruigrok toe.

GSES sloeg de handen ineen met de Johan Cruijff Arena, die zich al langer hard maakt voor de inzet van duurzame innovaties. ‘We kwamen tot een unieke evenementenkaart. Daarop zie je hoe ‘groen’ een evenement is. Alle betrokken partijen komen terug op de kaart: van de catering tot de artiest en van een sportteam tot de merchandise. De eerste test was het concert van Coldplay afgelopen zomer. Dat was een doorslaand succes. Zogenaamde green guards liepen rond om checks te doen. Ook het publiek kon dat waarderen; we zagen tal van social media posts terugkomen waarop naar hen werd gerefereerd. Dat de organisatie geen loze claims roept, maar echt iets doet op het gebied van duurzaamheid, spreekt aan.’

De Amerikaanse sport- en entertainmentmarkt veroveren

Ook een Europa League-voetbalwedstrijd tussen Ajax en Brighton monitorde GSES op die manier, evenals een interland tussen Nederland en Ierland. Het zette Ruigrok aan ook op sportgebied verder te kijken dan Nederland. ‘We zijn in Amerika al actief buiten de sport- en entertainmentsector, maar denken op dit terrein ook een interessante partij te zijn. Tijdens een handelsmissie in Los Angeles kwam ik met Maurice Ouderland van het Nederlands consulaat in Miami in contact. Via hem nemen we deel aan STIB-US. Dat bevalt goed. Op dit moment doen we samen met Bob Heere, onderzoek voor een groeistap van GSES naar de VS. Als hoogleraar Sport Management aan de University of North Texas is hij zeer goed ingevoerd in de sportsector in de Verenigde Staten Dat helpt ons inzicht te krijgen in de Amerikaanse markt. Na onze missie in mei 2024 willen we ook daadwerkelijk een vestiging in de VS openen.’

Heere, tevens jurylid van STIB-US,: ‘GSES heeft zich al bewezen door hun partnerschap met de Johan Cruijff Arena. Een centraal verzamelpunt van informatie over de mate van duurzaamheid als dat zij hebben opgezet, bestaat nog niet in Amerika. Wat duurzaamheid betreft loopt de VS ook achter op Nederland, zeker in de centraal gelegen staten. Naarmate de belangstelling hiervoor groeit, zal ook GSES een steeds mooiere optie voor hen zijn. Ik ben nieuwsgierig hoe het bedrijf hier gaat landen.’

Ruigrok is in ieder geval vastberaden. ‘Over vijf jaar willen we het grootste rating-platform van de wereld zijn, met één universele manier van duurzaamheid meten. En hoe meer evenementen en organisaties hieraan meedoen, hoe groter de kans dat we de wereld in positieve zin kunnen veranderen.’

Meer informatie

Kijk voor meer informatie op: https://gses-system.com/

Gerelateerd nieuws