2M presenteert beweeggame voor rolstoelgebruikers bij Sportinnovator Event XL

In samenwerking met Sportinnovator-centrum het Ir. Otten Fieldlab Aangepast Sporten heeft productontwikkelaar 2M Engineering samen met Fantazm een beweeggame voor rolstoelgebruikers ontwikkeld. Tijdens het Sportinnovator Event XL op 11 december zullen Coen Lauwerijssen (2M Engineering) en Jan Verberkt (Ir. Otten Fieldlab) een eerste versie van deze game presenteren en toelichten tijdens een parallelsessie over aangepast sporten.

Redactie 24 november 2017, 10:00

2M Engineering uit Valkenswaard is een vaak gehoorde naam bij sportinnovaties in Nederland. Het bedrijf ontwikkelt innovatieve sensor producten voor e-health, sport en medische toepassingen. Naast productontwikkeling in opdracht van bedrijven, en start-ups, werkt 2M veel samen met kennisinstellingen en medische organisaties. Sneller innoveren door samen te werken is iets wat in het DNA van 2M zit. Zo werkte het bedrijf samen met kennisinstellingen als Fontys en TU/e bij de hardloop-app Inspirun.

Activiteitenmonitor

Als voorbeeld van een product dat 2M onlangs naar de markt heeft gebracht noemt Lauwerijssen Activ8. "Dat is is een hele nauwkeurige activiteitenmonitor die laat zien wat mensen hebben gedaan in het dagelijkse leven. Een oplossing die op dit moment breed wordt ingezet voor profesioneel gebruik." Met MyMoves wil 2M een activiteitenmonitor maken waarmee de eindgebruiker zelf aan de slag kan. Een oplossing die mensen lang blijven gebruiken door het bewegen leuk te maken met gaming en ze te coachen om meer te bewegen.

Expertise aangepast sporten

Dat idee ontstond vanuit een call van het ministerie van VWS om voor kwetsbare groepen technologie te vinden. Jan Verberkt van het Ir. Otten Fieldlab werd daar bij betrokken vanuit zijn expertise op het gebied van aangepast sporten. Dat project was bij het bedrijf zelf ontstaan, vertelt Lauwerijssen. "We zijn al langer actief in de activity monitoring en hebben daar ook al een lange relatie opgebouwd met academische gebruikers, waaronder Erasmus MC en Rijndam Revalidatie."

Als mensen bewegen niet leuk vinden gaan ze niet meer bewegen. Daarom zijn we gaan kijken of we juist die passieve rolstoelgebruikers kunnen bereiken en activeren. - Coen Lauwerijssen (2M Engineering)

Rolstoelgebruikers activeren

Daaruit was al een tracker op de markt gekomen voor fysiotherapeuten om rolstoelgebruikers goed te kunnen begeleiden. "Maar toen we daar nog eens rustig naar keken, bedachten we: daarmee lossen we nog niet het probleem op. Als mensen bewegen niet leuk vinden gaan ze niet meer bewegen. Daarom zijn we gaan kijken of we juist die passieve rolstoelgebruikers kunnen bereiken en activeren."

Ook binnen

Het spel 'Bloom' dat nu ontwikkeld wordt lijkt sterk op het idee achter PokémonGo, legt Lauwerijssen uit. "Het gaat om het oogsten van pollen of bloemen om energie te krijgen." Het spel is ook binnen te gebruiken, omdat uit gesprekken met rolstoelgebruikers bleek dat voor veel rolstoelgebruikers de drempel om naar buiten te gaan al vrij hoog is. "In plaats van dat de sensoren alleen volgen hebben we ze ook integraal onderdeel gemaakt van het spel, zodat mensen ook binnen dat horloge als een gamecontroller gebruiken. Dan zorg je al dat ze in hun rolstoel meer in beweging komen."

Open platform

Het nadeel van rages als PokémonGo is dat ze komen en gaan. Daar heeft 2M al iets op bedacht. "We stellen het MyMoves platform open voor andere spelontwikkelaars en voor revalidatiecentra, zodat er steeds nieuwe spellen kunnen worden toegevoegd. Andere bedrijven en organisaties kunnen dan gebruik maken van onze gevalideerde sensortechniek om hun spelletje op te ontwikkelen."

Sportinnovator Event XL

Tijdens het Sportinnovator Event XL op 11 december zal deze beweeggame verder worden toegelicht in de parallelsessie 'Aangepast sporten'. Ook is een eerste versie van de game in de speelhoek al uit te proberen.

Ga voor meer info over het congres en inschrijven naar de congreswebsite.

Bekijk betrokken partijen in de Sport Data Valley:

Gerelateerd nieuws