Menu
Overzicht

Geen seconde van de wedstrijd missen en toch niet op een droogje zitten?

Digital & Data

Stel, als supporter kijk je in een stadion naar de spannende voetbalwedstrijd. Je hebt wel zin in een drankje, maar wil eigenlijk geen seconde van de wedstrijd missen. Wat doe je: toch even wat halen? Of wacht je tot de rust of het laatste fluitsignaal, wetende dat je dan waarschijnlijk in een lange rij beland? Butlaroo bedacht een oplossing. Een die zowel voor de bezoeker als voor de horecazaken zelf voordelen heeft.

Redactie 02 mei 2024, 13:26

Butlaroo is een Eindhovens bedrijf dat in snel tempo aan bekendheid en klanten wint, zowel in de sporthoreca als in andere eet- en drankgelegenheden. Het bestelsysteem van Butlaroo is op papier eenvoudig. Een klant of gast scant een QR-code, bekijkt het menu, bestelt en betaalt met bijvoorbeeld Tikkie of iDEAL. Doe je dat in een stadion, dan word je bediend en hoef je je plek dus niet af.

Meer gemak voor bezoekers, meer omzet voor de horeca

Franc van der Linden, oprichter en CCO van Butlaroo: ‘Als groot PSV-fan leek het mij mooi als horeca geen afleiding vormt voor een wedstrijd. We gingen met PSV in gesprek en dit idee sprak hen ook aan. Inmiddels zijn we al zo’n acht jaar actief in het stadion van PSV. Niet alleen op de reguliere tribunes, maar ook op de business etages en in de skyboxen.’

‘Personeel van de horeca kan door dit systeem efficiënter worden ingezet’, vervolgt Van der Linden. ‘Ze hoeven niet te wachten tot de piekmomenten, ervaren hierdoor minder werkdruk en er zijn minder medewerkers nodig. Bovendien blijken bezoekers op deze manier meer te bestellen. Lange rijen ontmoedigen hen om überhaupt iets te kopen en het sjouwen met drankjes en hapjes vinden ze evenmin de moeite waard. Daarnaast biedt het kansen voor upselling. Kortom: het doen van extra ordersuggesties. Eten en drinken, maar ook merchandise.’ Butlaroo is inmiddels ook actief in onder andere de Johan Cruijff Arena en tijdens sportevenementen.

Klaar om de Amerikaanse markt te veroveren

Met het Sports Tech Bridge to the US-programma (STIB-US) krijgt Butlaroo de kans om ook in de Amerikaanse sportwereld voet aan de grond te krijgen. Niels van Meurs is Head of US Market bij Butlaroo: ‘Nu we tot de grootste namen in Nederland behoren, willen we uitbreiden naar de VS. Toen ik voor verkenning in Amerika was afgelopen oktober kwam ik via Maurice Ouderland van het Nederlands consulaat in Miami met STIB-US in aanraking. Zes weken lang volgde ik online bijeenkomsten over hoe de Amerikaanse sportmarkt in elkaar zit en wat je op onder andere cultureel en juridisch gebied moet weten als je naar Amerika gaat. Omdat ik er ter plekke was, maakte ik direct al connecties. Ook bezocht ik meerdere stadions: van basketbal en ijshockey tot American football.’

Eind mei vertrekt Van Meurs opnieuw naar Miami (Florida)en Dallas (Texas) voor een handelsmissie. ‘De bedoeling is dan om dan daadwerkelijk verschillende stadions als klanten binnen te halen. In eerste instantie in de staten die we bezoeken, maar op termijn willen we ons systeem in heel Amerika hebben geïmplementeerd. Het ligt voor de hand om te beginnen bij voetbalstadions. Voetbal is natuurlijk niet de grootste sport in de VS, maar Nederland heeft wel een naam op dat gebied. Noem je de Johan Cruijff Arena of het Philips stadion, dan kennen de voetballiefhebbers dat. Dat maakt het binnenkomen makkelijker. Van daaruit hopen we onze business verder uit te breiden.’

Van Meurs ziet meer kansen: ‘Zeker in Amerika zijn er buiten de stadions om horecazaken waar supporters zich verzamelen om wedstrijden te kijken. Ben je binnen bij het stadion zelf, dan verwacht ik ook de omliggende kroegen, hotels en andere eet- en drinkgelegenheden geïnteresseerd zijn in ons systeem.’

Samen optrekken

Bob Heere, hoogleraar Sport Management aan de University of North Texas en jurylid bij het selecteren van de deelnemers aan het programma beaamt de groeimogelijkheden van Butlaroo: ‘De innovatie van Butlaroo is niet heel vernieuwend of baanbrekend, maar ze hebben wel een beter en moderner betaalsysteem ontwikkeld dan er al was. Concurrenten bouwden vaak door op een jaren geleden ontwikkeld programma. Butlaroo doet het al heel goed in Nederland en uit de cijfers blijkt dat ze van waarde zijn: de inkomsten van hun cliënten stijgen significant. Dat maakt het ook voor Amerikaanse bedrijven in de sport zeer interessant.’

Van Meurs kijkt uit naar het vervolg van STIB-US: ‘Het is inspirerend om in korte tijd op allerlei manieren kennis te maken met de Amerikaanse sportmarkt. Een belangrijke factor is ook het optrekken met andere Nederlandse bedrijven. We kennen elkaars verhaal. Delen eenzelfde ambitie. Kunnen elkaar naar voren schuiven in de gesprekken met potentiële klanten. Dat schept een band. Bovendien is het fantastisch hoe Bob en Maurice zich voor ons inzetten. Het maakt dat ik er alle vertrouwen in heb dat we ook in de VS succesvol gaan zijn.’

Meer informatie

Kijk voor meer informatie op Butlaroo.com.

Gerelateerd nieuws