Inspirerende Sport Data Challenge: ‘We hebben veel data en doen daar te weinig mee’

De eerste Sport Data Challenge is goed bevallen onder deelnemers. Sportvereniging Le Champion nam vorige maand het initiatief om met studenten en data-professionals hardloopdata grondig te bestuderen. ‘’We willen het grote publiek laten zien wat je met data kan doen’’, zegt Neal Beentjes van het Amsterdam Institute of Sport Science, mede-organisator van de hackathon.

Redactie 12 december 2019, 17:00

De Sport Data Challenge was de eerste hackathon in de geschiedenis van Le Champion, één van de grootste sportverenigingen van Nederland. Het is niet zo gek dat data wordt geanalyseerd in de hardloopsport. Lopers staan namelijk open voor datagegevens. Deze sporters zijn zelf al actief bezig met het tracken van hun eigen voetstappen.

Dat begint met de app Runkeeper die de afstand en snelheid van een hardloper registreert, maar ook hartstag- en vermogensmeters worden steeds vaker gebruikt door hardlopers. ‘’Via het platform van Sport Data Valley helpen we de topsport met data’’, vertelt Beentjes. ‘’Zo’n evenement als vandaag kan volgens ons bruikbare ideeën opleveren.’’

Oskar van Dijk, manager Marketing & Communicatie van Le Champions, is eveneens uiterst positief over de bijeenkomst in de zaal van Startup Village op het Amsterdam Science Park, waar acht groepen van vier tot zes deelnemers hardloopdata analyseerden. ‘’Ik had in eerste instantie geen hoge verwachtingen, omdat ik simpelweg niet wist wat een hackathon inhield’’, zegt Van Dijk. ‘’Nu heb ik daar een beter idee van. De informatie de we uit de dataset kunnen halen is zo veelzijdig.’’

'We hebben veel data'
Deelnemers van de Sport Data Challenge bogen zich over een dataset die is aangeleverd door Le Champion. ‘’Wij hebben veel data en doen daar te weinig mee’’, constateert Van Dijk. Tot nu toe doet Le Champions relatief eenvoudige dingen met data, zoals het creëren van profielen van doelgroepen en het maken van analyses van eindtijden. Van Dijk: ‘’Momenteel weten we niet goed welke data relevant zijn en wat we ermee kunnen.’’

Zo lag de focus tijdens de Sport Data Challenge op het marketingperspectief van Le Champion. Vragen over hoe de organisatie meer mensen kan aantrekken en welke pijnpunten er liggen op het parcours van de TCS Amsterdam Marathon passeerden de revue. Van Dijk: ‘’Het zou fantastisch zijn als we inzichtelijk krijgen hoe de inrichting van evenementen te verbeteren is. Daarom is het voor ons interessant om mee te doen aan de challenge.’’

Tijdens de hackathon bleek al snel dat de hardloopdata een hoop bruikbare informatie bevat. Ongeveer de helft van de deelnemers loopt zelf regelmatig, maar bovenal heeft iedereen ‘iets met data’. Zij kwamen gedurende de hackathon met ideeën om de evenementen en marketing van Le Champion te verbeteren.

Van Dijk gaf de deelnemers van de Sport Data Challenge drie vragen mee.

  • Wat is er nodig om binnen de twee uur de TCS Amsterdam Marathon te lopen?
  • Is het mogelijk om prestaties of uitval te voorspellen?
  • Wanneer kunnen we de evenementen het beste plannen vanuit marketingperspectief?

Bevindingen
De deelnemers gingen in de zaal van Startup Village vijf uur lang aan de slag – met behulp van data-wetenschappers - om datagegevens te koppelen en antwoorden te vinden op bovenstaande vragen. Zo keek het ene team naar de connectie tussen weersomstandigheden en wervingsmailings voor hardloopevenementen, het andere team ging aan de slag met voorspellingen van individuele eindtijden op basis van eerdere resultaten.

Daar kwamen een hoop bevinden uit, getuige de beoordeling van de jury aan het einde van de dag. ‘’Teams en projecten werden snel gevormd, iedereen werkte efficiënt samen’’, zo oordeelde jurylid en sportdatawetenschapper Rens Meerhoff van de Universiteit Leiden. ‘’Veel bedrijven zullen jaloers zijn op deze mate van toewijding.’’

Oplossingen
Een aantal oplossingen werd op het Amsterdam Science Park al gedetailleerd uitgewerkt. Op de animatie is duidelijk te zien wanneer de drukte tijdens de TCS Amsterdam Marathon mogelijk een probleem wordt voor de veiligheid en de beleving. Het team adviseert de starttijden beter te plannen om opstoppingen te voorkomen. Dat leverde voor ieder lid van het winnende team een volledige TCS Amsterdam Marathon Mizuno-hardloopoutfit op.

Van Dijk kijkt tevreden terug op de eerste hackathon van Le Champion. ‘’Dit evenement is door de dynamiek, diversiteit aan kennis en samenstelling van specialismen een mooie leeromgeving. Wij als organisatie leren er veel van en krijgen er veel voor terug. Doe mij maar nog zo’n hackhaton.’’

Gerelateerd nieuws