Marathon Eindhoven wil de meest innovatieve marathon ter wereld zijn

De meest innovatieve marathon ter wereld zijn. Dat is de ambitie van de Marathon Eindhoven. Dat zit volgens organisator Edgar de Veer niet alleen in grote technologische ontwikkelingen. ‘Innovaties kunnen ook klein zijn en in het design of de sociale context van de marathon zitten.’

Redactie 29 oktober 2018, 00:00

Want vaak wordt bij innovatie nog aan technologie gedacht. ‘Dat deden wij zelf in eerste instantie ook’, geeft De Veer aan. Dan hadden we e-bikes beschikbaar voor de organisatie. Of we waren de eerste marathon waarbij je de lopers live kon volgen via een app. Maar dat is na een jaar geen innovatie meer, dus we wilden verder kijken.’

Dutch Design Foundation

Dat was ook het moment dat de organisatie van de marathon in contact kwam met de Dutch Design Foundation, organisator van de Dutch Design Week. Vanuit de citymarketing Eindhoven werd de organisatie uitgedaagd in te haken op het innovatieve profiel van de regio. Vanaf toen werd innovatie breder bekeken: innovation is challenging the status quo. ‘Dus we willen eigenlijk het hele evenement onder de loep nemen en met alternatieve oplossingen komen. Innovaties die alle hardlopers frequenter, verantwoorder en met meer plezier laten sporten.’

Goed dat je er bent!

Vanuit deze gedachte werd onder andere een pitch uitgeschreven via het What if!?-lab van de Dutch Design Foundationom een andere finish te creëren. ‘Een finish van een hardloopwedstrijd ziet er eigenlijk altijd hetzelfde uit. Na de finish krijg je een medaille en een bekertje water, maar verder is het een soort niemandsland. Jelle Mastenbroek kwam met het concept ‘goed dat je er bent’ op de proppen. Bij de finish staan dezelfde afzethekken, maar met openingen zodat de deelnemers na de finish met hun vrienden kunnen knuffelen of bloemen in ontvangst kunnen nemen. De emotie van het uitlopen van een marathon kan nu direct gedeeld worden met dierbaren, dat zorgt voor een totaal andere beleving. Een eenvoudig, maar doeltreffend concept.

Aftellende kilometerpunten

Ook startte de Marathon Eindhoven als eerste marathon in de wereld met aftellende kilometerpunten. ‘We zagen dat in het wielrennen en vroegen ons af of dat ook niet beter zou zijn voor de marathon. Als je er doorheen zit, is het fijner om een ‘nog maar 11 kilometer’-bordje te zien, in plaats van een bord met 31 erop. Ook een eenvoudig idee en bovendien operationeel heel eenvoudig uit te voeren.’ Toegepaste psychologie-studenten van de Fontys Hogeschool hebben deze innovatie getest. En wat bleek: de aftellende kilometerpunten werkten inderdaad motiverend voor de lopers.

In Eindhoven is alles anders

Knuffelhekken en aftellende kilometerpunten, maakt dat de marathon van Eindhoven nou de innovatiefste in de wereld? De Veer: ‘Sowieso zullen wij nooit van onszelf zeggen dat we de innovatiefste zijn, maar het is wel een mooie stip op de horizon om naartoe te werken. We werken met veel partijen samen. De TU Eindhoven, Fontys, Radboud Universtiteit, Amsterdam Universitair Medisch Centrum, de provincie Brabant, ASML, Philips. Allemaal partijen die bezig zijn met vernieuwen. Af en toe wordt er lacherig gereageerd op dergelijke innovaties, maar onze mening is dat kleine aanpassingen voor meer hardloopplezier zorgen. Als we consequent innovaties op het gebied van technologie, design en het sociale aspect blijven doorvoeren, zullen we ons binnen het marathonveld onderscheiden. Een marathon blijft 42 kilometer hardlopen, maar op termijn weet iedereen: in Eindhoven is het anders. Daar moet je een keertje naar toe.’

Gerelateerd nieuws