De America’s Cup: in 1851 werd deze prestigieuze internationale zeilwedstrijd voor het eerst gehouden. Daarmee is het het oudste nog lopende sportevenement ter wereld. Nederland deed nog nooit mee, maar daar moet nu verandering in komen. Ervaren zeiler Simeon Tienpont presenteerde het plan dat deelname van Nederland in 2021 moet bewerkstelligen. Innovatie is daarvoor onmisbaar.

Redactie 28 januari 2019, 10:00

De boten in de America’s Cup lijken haast te vliegen over het water. Zo min mogelijk weerstand moet de boot ondervinden. Er is een enorme hoeveelheid techniek en innovatie nodig om een boot te maken die de concurrentie op het wereldtoneel aan kan. ‘Innovaties op alle terreinen kenmerken dit sportevenement’, stelt het Nederlandse team. Of zoals de programmadirecteur van Team New Zealand, de regerend kampioen, het proces omschrijft: ‘We throw the ball as far as possible in terms of design and innovation and see if we can reach it.’

Fietsen in plaats van draaien

Het Nieuw-Zeelandse team voerde in de vorige America’s Cup een interessante vernieuwing in. Normaal gesproken wordt het hydraulisch systeem van de boten met de hand aangedreven. Maar in de benen van de bemanning zit meer spierkracht, bedacht het team. En dus werd er in plaats van met de hand gedraaid nu gefietst aan boord, met een ervaren wielrenner in de gelederen. Met succes: Nieuw-Zeeland sleepte de Cup binnen.

Tienpont roept universteiten en kennisinstituten op

De boten die in de America’s Cup worden gebruikt worden opgelift uit het water door een soort zwaarden in het water: de foils. De AC75, hoe de boot wordt genoemd, weegt 7 ton, heeft een diepgang van 5 meter en is 5,4 meter breed (15 meter inclusief de foils). In mei dit jaar wordt gestart met de bouw van een testboot in Nederland. Schipper Tienpont roept voor de ontwikkeling van de boot de hulp in van universiteiten en kennisinstituten in Nederland. De kracht zit hem volgens hem in samenwerking. De uitdaging daarbij is dat alle innovaties op eigen (Nederlandse) bodem plaats moeten vinden.

Team is nog niet compleet

Er varen straks tien bemanningsleden mee, waarvan zeven zogenoemde ‘grinders’: zij drijven met hun spierkracht het hydraulisch systeem van de boot aan. Het Nederlandse team is nog niet compleet, maar een vierkoppige crew is al wel aangesteld. Simeon Tienpont zal de rol van schipper vervullen. Hij won de America’s Cup al twee keer: in 2010 en 2013 met het Amerikaanse team Oracle. Ervaren zeilster Carolijn Brouwer, teamleider en scheepsontwerper Dirk Kramers en zeiler Peter van Niekerk, die de Cup in 2003 en 2007 won met het Zwitserse team, complementeren de crew.

De inschrijving van het Nederlandse team is inmiddels geaccepteerd. Mogelijk wordt één van de voorrondes van de America’s Cup zelfs in Nederland gehouden: in juni 2020 in Scheveningen. Nederland moet in de laatste voorronde, de Prada Cup in het Nieuw-Zeelandse Auckland in februari 2021, een plaats in de America’s Cup afdwingen. De America’s Cup gaat uiteindelijk maar tussen twee boten: de regerend kampioen, Royal New Zealand Yacht Squadron, en de uitdager die de meeste punten vergaarde in de voorrondes. In die voorrondes gaat het Nederlandse team de strijd aan met vijf andere boten uit de Verenigde Staten, Italië, Groot-Brittannië en Malta.

Gerelateerd nieuws