Overzicht

Sailing Innovation Centre helpt zeilers Team AkzoNobel fit te blijven op zee

Hoe kun je de fitheid van zeilers tijdens de Volvo Ocean Race op open zee meten? Met die vraag kwam Simeon Tienpont, schipper van Team Akzo Nobel, samen met software bedrijf SAP uit bij Sailing Innovation Centre in Den Haag. Het Sportinnovator-centrum bracht partijen en experts bij elkaar die vlak voor de start van de negen maanden durende zeilrace de boot en de zeilers van Team Akzo Nobel konden voorzien van een innovatief meetinstrument.

Redactie 02 november 2017, 10:00

Tijdens de Volvo Ocean Race is de fitheid van de crew van cruciaal belang. Bij schipper Simeon Tienpont van de AkzoNobel boot sudderde daarom al langer de vraag hoe hij de fitheid van zijn crew kan meten tijdens de race. Op basis daarvan zou hij dan bijvoorbeeld kunnen kiezen wie hij het beste op het dek kan vragen om een zeil te wisselen.

Samenwerking met SAP

Met die vraag kwam Tienpont uit bij Cees van Bladel van het Sailing Innovation Centre. "Wij hadden al eerder tegen Simeon gezegd: als je vragen of ondersteuning nodig hebt: weet ons te vinden." Tijdens de HISWA raakten Team Akzo Nobel en SAP bij de stand van het Sailing Innovation Centre in gesprek. "Wij ondersteunen SAP nu in hun samenwerking met Akzo Nobel vanuit het centrum."

Met de vraag van Tienpont ging Van Bladel eerst naar Kamiel Maase, ook bestuurslid van het Sailing Innovation Centre. "Via Kamiel kwamen we uit bij Louis Delahaye, trainer bij Team Lotto-Jumbo NL. Hij heeft vooral geholpen bij de vraag wat je kunt en wat je wil meten."

Zeewaardige innovatie

Voor op de wal deden de zeilers al fitheidstesten bij sportarts Peter Vergouwen, maar op zee is dat toch anders. Voor op zee moet een meetinstrument aan andere eisen voldoen, legt Van Bladel uit. "Sommige technische innovaties heb je op zee niks aan. Je zit met het zoute water en de wind, maar ook met de omstandigheden voor de zeilers. Ze zijn meestal twee uur op en kunnen dan twee uur slapen. Dan liggen ze in een soort brandweerhouding met de broek half uit, omdat ze binnen 30 seconden op het dek moeten kunnen staan."

Monitoringsysteem

Bij het ontwikkelen van een meetinstrument dat bij de zeilers de fitheid gemeten kan worden, moest daar rekening mee worden gehouden. "Het moet ook comfortabel zitten voor de zeiler. Koen Muilwijk, de technical support engineer van het Sailing Innovation Centre, heeft samen met SAP een monitoringsysteem ontwikkeld, geïntegreerd in de boot. "Hij is daarvoor naar Lissabon gevlogen om vlak voor de start in Alicante de apparatuur ook op de boot te installeren."

Veiligheid tijdens Volvo Ocean Race

De organisatie van de Volvo Ocean Race kijkt met interesse naar de innovatie op de Nederlandse boot. "Ze wilde bij Volvo Ocean Race natuurlijk eerst al weten wat Team AkzoNobel aan het doen was, omdat de apparatuur wel in het 'one-design-race' principe moest passen. Volvo Ocean Race kijkt nu ook mee. Misschien dat ze dit later voor alle boten interessant vinden. Het is toch een uitputtingsslag en dit kan bijdrage aan de veiligheid op de boten."

De Volvo Ocean Race is net gestart in Alicante en worden volgend jaar op 23 juni verwacht in Scheveningen verwacht voor de finish. Daar zal het Sailing Innovation Centre ook volop de kansen van innovatie in de zeilsport laten zien.

Meer info:

Foto's:

Konrad Frost/ Volvo Ocean Race
Jesus Renedo, Volvo Ocean Race

Gerelateerd nieuws