De provincie Gelderland, Albert Heijn en Sportcentrum Papendal sloegen afgelopen weekend de handen ineen voor ‘Happie’. Een initiatief waarmee wordt aangetoond dat betaalbaar en gezond voedsel helemaal niet duur hoeft te zijn. Tijdens het Gelderse festival Framed .

Redactie 15 mei 2019, 16:00

Diverse bezoekers trokken naar het Sportcentrum Papendal, bekend van onder meer het TeamNL Innovation Center, voor twee evenementen: het Gelderse festival Framed in combinatie met de UCI BMX Supercross World Cup. Via ‘Happie’ kregen zij de mogelijkheid om gezond en betaalbaar voedsel te proeven.

“Voeding is voor ons op Papendal heel erg belangrijk. Het staat aan de basis van successen in de sport. Op het juiste moment de juiste voeding nemen kan een groot verschil maken”, zegt Laurens van Waardenburg, eventmanager van Papendal. “Wij boeken goede resultaten met wat ik ‘puur natuur voeding’ noem. Eten dat iedereen gewoon zelf bij de groenteboer kan kopen. Dat wilde ik de mensen op ons evenement ook laten ervaren: gezond, lekker en betaalbaar eten zonder dat je beperkt wordt tot het eten van bijvoorbeeld een rauwe wortel.”

Betaalbaar en van een topkok
Om tot een goede maaltijd te komen werden de topsportkoks van Papendal aan het werk gezet. Van Waardenburg: “En dat is ze goed gelukt. De opdracht was om voor 5 euro een lekkere en gezonde maaltijd aan te kunnen bieden. Vooral die lage prijs moest de mensen stimuleren om de keuze voor de gezonde maaltijd te maken, want er stond uiteraard ook gewoon een snackbar op het terrein. We wilden de mensen echt zelf de beslissing laten nemen om voor de Happie stand te kiezen.”

Thema Sport en Voeding
Sander Gesthuizen is als projectleider Themajaar Voeding van provincie Gelderland ook betrokken bij de totstandkoming van Happie. “Voor het tweede jaar op rij organiseren wij een themajaar vanuit programma sport. Dit jaar is dat Sport en Voeding en is Happie tot stand gekomen. Als het aankomt op innovatie in de sport, gezondheid en voeding vindt de provincie Gelderland het belangrijk om daarin koploper te zijn. Een samenwerking tussen een overheid, een supermarkt en een sportorganisatie als Papendal is daarin uniek te noemen.”

Gesthuizen is vooral te spreken over de manier waarop Happie zich nu al profileert. “Gezond, betaalbaar én lekker. Dat daarin de kennis van Papendal kan worden verwerkt over hoe gezonde producten tot iets lekkers worden gemaakt is heel tof. Daarnaast is het erg leuk dat mensen bij de Happie-stand een kaartje van het gerecht dat ze eten mee kunnen nemen naar huis. Zo kunnen ze het thuis namaken met gewone producten uit de supermarkt.”

Goed voorbeeld doet volgen
Van Waardenburg vult aan dat het daar niet bij blijft. “Zie Happie als een soort blauwdruk voor andere festivals. Zij kunnen bij ons alle informatie krijgen over hoe je een betaalbare en gezonde maaltijd kan aanbieden. Wij willen daarin zeker een adviserende rol aannemen, zodat over een paar jaar veel meer stands met gezond, betaalbaar en lekker eten op festivals te vinden zijn.”

Gerelateerd nieuws