Overzicht

Sports Tech Campus zet Nederlandse innovatiebedrijven beter op de kaart

Sports Tech Campus zet Nederlandse innovatiebedrijven beter op de kaart

Een platform door en voor ondernemers op het gebied van sportinnovatie, met onder meer uitgebreide openbare profielen en speciale evenementen. Het moet volgens de initiatiefnemers onder andere de internationalisering verder versterken voor de Nederlandse bedrijven. Vorige week lanceerde Sport Experience het nieuwe platform, met het streven om het platform in de toekomst uit te breiden naar heel Europa.

Redactie 11 juni 2019, 18:00

In een groeiende sector op het gebied van sportinnovaties was volgens Arno Hermans, initiatiefnemer achter de Sports Tech Campus, een soort sociaal platform nodig om netwerken nog actiever te benutten. “We zien vaak dat mensen en bedrijven binnen het netwerk elkaar niet kennen, ook al zitten ze in dezelfde sector”, legt Arno Hermans uit. “Vooral start-ups hebben hiermee te maken. We hebben dus alle krachten en kennis op het gebied van sportinnovatie gebundeld voor dit platform. In februari zijn we hiermee van start gegaan middels een WhatsApp-groep met inmiddels meer dan zestig leden.” Reacties na afloop van de lancering bevestigen het beeld dat dit platform een ontbrekende schakel kan zijn in de sector, aldus Hermans.

De opzet van de Sports Tech Campus lijkt op een vereniging, waarbij deelnemers een maandelijkse bijdrage betalen. Daar krijgen ze voor terug dat zij met een uitgebreid profiel – bedrijven mogen zelf bepalen hoe uitgebreid – te vinden zijn op het platform. Zo zijn ze volgens Hermans makkelijker te vinden en te vergelijken voor andere ondernemers, investeerders, journalisten en studenten. “Zo werken we met bedrijven zoals Under Armour en zij willen graag snel nieuwe innovaties scouten. De hele markt afgaan zou te veel werk kosten, dus is dit een makkelijkere manier om deze innovaties alsnog te vinden.”

Naast het platform organiseert de Sports Tech Campus onder andere kleinschalige bijeenkomsten tussen ondernemers ter kennismaking of om ervaringen en ideeën met elkaar uit te wisselen. Ook worden in de toekomst trainingen aangeboden voor start-ups over onder meer contracten, financiën en subsidies. Volgens Hermans kan het voordelig uitpakken als ondernemers vaker de handen ineen slaan. “Voetbalclubs bijvoorbeeld worden platgebeld door start-ups, dan bereik je meer als je als groep start-ups gezamenlijk kennis maakt met de mensen binnen die club in plaats van allemaal los een poging wagen.” Tijdens het eerste evenement op 21 juni ontmoeten tien bedrijven elkaar rondom het thema hockey.

Denemarken de volgende, andere landen in de rij

Voorlopig zijn in totaal meer dan 130 Nederlandse bedrijven opgenomen in de Sports Tech Campus. Naast het binnenlandse netwerk ziet Hermans mogelijkheden om ook internationaal uit te breiden. “Naar schatting zijn er in Europa alleen al ruim 2500 bedrijven die zich richten op sportinnovatie. Na de lancering toonden organisaties uit het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Italië, Turkije en meer interesse, dus er is nu al sprake van een spin-off effect.” De opzet voor Denemarken zit al flink in de steigers en kent meer dan honderd geïnteresseerde bedrijven. Hermans verwacht dat de Deense versie in de zomer live gaat en wil in het najaar nog eens drie landen aan het platform verbinden

“Uiteindelijk versterkt het de internationalisatie van de Nederlandse bedrijven”, vervolgt hij. “Als we het netwerk blijven vergroten, kunnen we ondernemers makkelijker nieuwe internationale leads bezorgen en uitnodigen internationale events. Dan ontstaat een soort kruisbestuiving binnen het netwerk van de Sports Tech Campus.”