Het zijn twee los van elkaar staande dingen: voetbal en fitness. Je doet of het een, of het ander met ieder zijn eigen resultaten. De twee sporten staan dusdanig ver van elkaar af, dat een combinatie ervan niet logisch werd geacht. Tot nu, want met Kicks Fit kan je middels een voetbal-workout met het plezier van voetbal de zelfde resultaten behalen als met een fitness-sessie.

Redactie 11 augustus 2019, 12:00

Remco Nieuwenhuis is samen met Pim van der Hoorn een van de bedenkers van Kicks Fit en is laaiend enthousiast. Het idee ontstond uit behoeften van oud-voetballers die ook al actief waren binnen een ander initiatief: Kicksvoetbal. Daarbij kan iemand georganiseerd voetballen, maar exact op de momenten dat het hem zelf uitkomt. “Vanuit daar zijn we teruggegaan naar andere behoeften van oud-voetballers”, legt Nieuwenhuis uit. “Het nieuwe vertrekpunt was het doel om fit te blijven, maar wel via een aangepaste variant van voetbal", vult Van der Hoorn aan.

Om te kijken wat voor concept er bij het publiek aan zou slaan, werden er twee landingspagina’s voor Kicksfit gemaakt met twee verschillende manieren van fitness. Eén van de twee werd duidelijk vaker gekozen, waarop er vol op dat initiatief werd ingezet. “Vanuit daar hebben we een aantal trainingen ontwikkeld die we hebben aangeboden aan de groep die zich online inschreef voor Kicks Fit. Er werden twaalf trainingen bedacht door fysieke trainers en voetbaltrainers. Aan de hand van die trainingen werd weer gekeken welke het beste werden gewaardeerd, om vervolgens op die voet verder te ontwikkelen.”

Helpen naar de winst
Door middels van tests en feedback kwam Kickfit tot een training van 60 minuten in een kleine groep. Aan bod komen conditie-oefeningen, lenigheid, kracht en snelheid. “Je kunt het zien als een allround-work-out met een dubbel voordeel: je krijgt er een sixpack van en core stabiliteit is goed voor het blijven staan bij een schouderduw. Dat kan je uiteindelijk helpen naar de winst in een pot voetbal.”

De training
“Core is belangrijker dan mensen denken, dus dat is het eerste krachtgedeelte van de training. In het tweede gedeelte wordt er vrijwel altijd een spel in estafettevorm gedaan waarbij een team de snelste of sterkste moet zijn. Daarna volgt het voetbalspel en dat is altijd een spel dat normaalgesproken niet voorbij komt in een voetbaltraining. Denk bijvoorbeeld aan een partijvorm waarbij wanneer de bal uit is, de trainer een nieuwe ingooit. Daarvan ben je binnen de kortste keren kapot.”

De zaken gaan goed volgens Nieuwenhuis. De eerstvolgende doelstelling is om op de huidige locatie uit te groeien naar tien voetbalmomenten per week. De stap daarna is meer en breder sporten aan te bieden door meer varianten te ontwikkelen. Vanaf oktober is de verwachting dat de nieuwste variant zijn intrede doet. Kijk voor meer informatie op de site van Kicks Fit.

Gerelateerd nieuws