Tijdens de themamaand Jeugd staan sportinnovaties voor kinderen en jongeren centraal. Het InnoBeweegLab is één van de Sportinnovator-centra die zich mede op deze doelgroep richt. Wat doet het InnoBeweegLab, waar liggen de grootste uitdagingen als het gaat om sport en bewegen onder jongeren en hoe kunnen we deze te lijf gaan? Maxime Verdijk, projectmanager bij het InnoBeweegLab, vertelt er alles over.
Het InnoBeweegLab is in 2008 ontstaan en functioneert sinds 2016 als zelfstandig opererend centrum. Verdijk: ‘Vanuit de gemeente Eindhoven bestond de behoefte aan meer inzicht in de wijze waarop innovaties kunnen worden ingezet. Ons doel is het bevorderen van een actieve leefstijl voor jong en oud en het bieden van een passend beweegaanbod. Niet bij verenigingen, maar in ongeorganiseerde vorm, bijvoorbeeld in de openbare ruimte, op het grasveld om de hoek.’
In een team van vier en met behulp van stagiaires met verschillende studieachtergronden draagt het Sportinnovator-centrum op verschillende manieren bij aan het ontwikkelen van nieuwe producten, diensten en methodes die aan de missie van het lab bijdragen. Daarbij vindt altijd een samenwerking plaats met eindgebruikers, sportorganisaties, bedrijven, woningcorporaties, gemeenten en/of kennisinstellingen. Verdijk: ‘We achterhalen het beweeggedrag en de behoeften op het gebied van sport en bewegen en onderzoeken het gebruik van een bepaalde voorziening. Ook ondersteunen we bedrijven met het markt-klaar maken van een innovatie. Dat gaat verder dan marketing. We denken in een vroeg stadium mee: zowel over de praktische uitvoerbaarheid als de innovatieve, technische elementen. Ook denken we mee over financieringsmogelijkheden, bijvoorbeeld als het gaat om een haalbaarheidsonderzoek.’
Het InnoBeweegLab is op deze manier betrokken bij tal van projecten, inmiddels verspreid over heel Nederland. Daarin zoekt het meer dan eens de samenwerking met andere Sportinnovator-centra op. ‘Met het Jeugdsport Innovatiecentrum zitten we bijvoorbeeld in een consortium van 25 partijen met als doel de sportparticipatie van vmbo-jongeren te vergroten. Daarnaast wisselen we binnen het netwerk van centra regelmatig kennis uit. Daardoor weten we ook goed wie je kan vragen voor welk specialisme. Zo is een samenwerking met Sport Data Valley nuttig voor het analyseren van camerabeelden en het verwerken van data die we halen uit het gebruik van een innovatie.’
Innovaties met een digitale twist
Om te stimuleren dat, voornamelijk niet-sportende, jongeren gaan bewegen, is het InnoSportLab continu bezig met het adviseren over en ontwikkelen van innovaties. Verdijk: ‘Het aanbod voor sport en bewegen in de openbare ruimte is royaal en neemt steeds meer toe. Denk aan Cruyff courts, mogelijkheden om te freerunnen en fitnesstoestellen maar bekijk het ook vanuit de innovatieve kant zoals een Ipitup of SmartGoals Skillcourt. De uitdaging zit er vooral in om de jongeren te bereiken, zodat ze daadwerkelijk van het aanbod gebruik maken. Zeker middelbare scholieren zijn lastig te bereiken. Bovendien worden kinderen vanuit huis steeds minder gestimuleerd om te bewegen, waardoor ze sneller voor de laptop, telefoon of spelcomputer kiezen.’
Om die trend te doorbreken, draagt het lab bewust bij aan innovaties met een digitaal element. ‘Een voorbeeld is Active E-sports Arena. ‘Daarbij heb je een pak aan en zet je een VR-bril op. De persoon die je in beeld ziet, ben je zelf. Je loopt over evenwichtsbalken, moet blokken ontwijken en over hordes springen. Het is flink zweten, terwijl je tijdens het spel totaal niet doorhebt dat je aan het sporten bent. In vier Brabantse gemeenten wordt deze innovatie onder jongeren in de eerste en tweede klas getest. Die zijn tot nu toe razend enthousiast.’
Een ander project betreft Magic Trailz. Verdijk: ‘Dit zijn Augmented Reality-speurtochten door het bos voor jonge kinderen. Net als bij Pokémon Go zoek je met je telefoon naar figuren, zoals een dier of een object. Kom je een toekan tegen, dan moet je bijvoorbeeld in de lucht springen en bij een luipaard trek je een sprintje. We hebben een aantal routes aangelegd, waarvan er één al daadwerkelijk in gebruik is (het Bospark Bakel, red.).’
Het project CityLegends komt eveneens grotendeels uit de koker van InnoBeweegLab. Deze innovatie op het gebied van urban sports is inmiddels zo groot dat er een zelfstandig werkend bedrijf omheen gebouwd is. ‘Dat is eigenlijk precies wat we willen. We helpen met het ontwikkelen en op de markt zetten van een innovatief idee om het stokje vervolgens aan een start-up door te geven.’
Om nog meer jongeren te enthousiasmeren, ziet Verdijk nog volop kansen. ‘We merken dat het helpt om een rolmodel te hebben om kinderen te activeren. Iemand met eenzelfde achtergrond die ze meeneemt naar een clinic of training. Mond-tot-mondreclame doet het bovendien altijd goed, net als een fysiek bericht meegeven. Als kinderen of de ouders een e-mail ontvangen, wordt die vaak niet opgevolgd. Een ouderwetse brief met een afknipbare strook waarin je je voor een activiteit kan opgeven, levert veel meer respons op.’
Meer informatie
Kijk hier voor meer informatie over het InnoBeweegLab. Onder het kopje ‘Projecten’ staan verschillende projecten vermeld waaraan het Sportinnovator-centrum deelneemt of aan heeft deelgenomen.