Overzicht

Urban scene deelt de vetste tricks met nieuwe app CityLegend

In samenwerking met gemeenten, lokale lifestylemerken en bovenal de urban scene zelf verbindt het InnoSportLab Sport & Beweeg urban sport en cultuur. Het innovatiecentrum uit Eindhoven lanceerde samen met het Urban Sports Performance Centre medio juni een app, het zogenoemde CityLegends. Urban beoefenaars kunnen via het platform jams (meet-ups) organiseren en challenges met elkaar aangaan op spots over de hele wereld. Diegene met de meest legendarische trucs komt met zijn video bovenaan te staan en mag zich dé CityLegend noemen.

Redactie 05 augustus 2020, 11:08

Daarnaast draagt de app bij aan de beweegparticipatie van de stad, zo legt Harmen Bijsterbosch, manager van InnoSportLab Sport & Beweeg, uit. Bijsterbosch had in 2016 als stagebegeleider een opdracht voor een hbo-student lifestyle studies. ‘Wij wilden mavoleerlingen meer in beweging krijgen’, vertelt hij. Er is bij mavoleerlingen namelijk veel uitval bij sportclubs. ‘We hebben die stagiair destijds gevraagd om uit te zoeken hoe we mavoleerlingen meer in beweging kunnen krijgen. Zij kwam tot de conclusie dat die leerlingen voornamelijk in het parkje of bij een speeltuintje hangen. Ze zijn veel in de openbare ruimte, maar ook veel online om elkaar continu uit de dagen, te chatten en te teasen.’

‘Do it yourself, but do it together-mentaliteit’

De stagiair bedacht daar een concept op; het idee van CityLegends werd geboren. ‘Als je nou die jongelui elkaar in de openbare ruimte kunt uitdagen om vette tricks te doen, hebben wij misschien wel iets dat aansluit bij hun belevingswereld en behoeften’, schetst Bijsterbosch. ‘We zijn daarmee aan de slag gegaan en door het razende enthousiasme van urban beoefenaars hebben we op een gegeven moment besloten om dit idee op urban sports en culture te richten. Echt de street skills, dus de skateboarders, BMX’ers, de breakdancers en freestylers. Ik ben er zelf nog niet enorm bekend mee, maar dat is echt een mooi wereldje, hoor! Het is een enorm verbonden scene. Ze filmen alles van elkaar, geven elkaar feedback zonder dat daar een trainer of coach aan te pas komt. Er heerst een ‘Do it yourself, but do it together’-mentaliteit.’

Volgens Bijsterbosch is het in de wereld van urban en lifestyle heel belangrijk om ‘een bepaalde move op een bepaalde plek te doen’. ‘Een typische plek in de stad leent zich voor die ene kick of flip. Die urban beoefenaars hebben best veel informatie over welke plekken in een stad nou interessant zijn. Je kunt je voorstellen dat wanneer je met je skateboard op vakantie gaat naar een land, je wil weten wat de gave spots zijn in de stad of het dorp waar je op dat moment bent. En welke tricks je daar kunt doen, welke door anderen daar al gedaan zijn én wat jij daaraan kan toevoegen met jouw stukje creativiteit.’ Dat is de bedoeling van CityLegends, dat momenteel voornamelijk in Nederland wordt gebruikt. ‘Zoals je bij graffiti een tag achterlaat, zo willen urban beoefenaars laten zien welke gave ’tricks on the spot ze hebben gedaan.’

Stroomversnelling

In het voorjaar van 2017 werd Bijsterbosch door gamestudio Hulan benaderd om de app te ontwikkelen. ‘Wij hebben geen zakken met geld om zo’n app te bouwen, daar hebben we subsidie voor aangevraagd’, vertelt de manager. ‘De vrije uurtjes op de vrijdagmiddag hebben we gebruikt om met elkaar te sparren. In die zin heeft het best wel wat tijd gekost, omdat we niet volle bak konden investeren. Op die manier zijn we wel stappen blijven zetten. Inmiddels gaat het in een stroomversnelling, zeker nu we live zijn.’

'Het ultieme doel is om de meest betrokken urban gemeenschap wereldwijd te worden'

CityLegends is medio juni gelanceerd. Op dit moment telt de app zo’n tweeduizend gebruikers. ‘Dat is conform verwachting. We hebben vanaf het begin gezegd dat we er niet zozeer rijk van moeten worden, maar dat we een gaaf platform willen ontwikkelen voor de community. Zonder daar echt hele vaste doelen aan te stellen, willen we zoveel mogelijk urban beofenaars aan dit plan verbinden.’

Ook in het buitenland. Op de website van InnoSportLab Sport & Beweeg pronkt dat het ultieme doel is om de meest betrokken urban gemeenschap wereldwijd te worden, dat ze samen met de scene nastreven. CityLegends richt zich qua uitbreiding, nu de app live is, in eerste instantie op België. ‘Dat is een makkelijk land. Zij spreken dezelfde taal en België is vanuit Eindhovense begrippen om de hoek.’

Veel enthousiasme

Bijsterbosch hoort positieve geluiden over de app. ‘Er is veel enthousiasme vanuit de urban wereld. We hebben ook heel nadrukkelijk met de scene de app samengebouwd. Zo deelden we voorzetjes, schetsen, tekeningen, plaatjes en screenshots met hen. Dit doen we overigens nog steeds, we hebben een gebruikerspanel van ongeveer honderdvijftig urban beoefenaars. De community bedenkt het, wij bouwen het.’

De gamedeveloper, Jimmy (de huidige CEO, red.) en drie andere teamleden zijn ook allemaal (ex-) urban boefenaar en weten dus wat er speelt in de scene. Dat horen we nu we gelanceerd zijn terug.’ Ook vanuit het bedrijfsleven krijgt CityLegends positieve reacties. ‘De merken die aan lifestyle zijn gekoppeld vinden het heel interessant om interactieve challenges en competities op te zetten voor eigen marketing. We zijn daar nu mee in gesprek om bepaalde acties op te zetten.’

Interesse van andere gemeenten

Naar eigen zeggen was Bijsterbosch verrast te horen dat er ook gemeenten geïnteresseerd zijn in CityLegends. Zo zijn er al projecten met de gemeente Rotterdam, Arnhem en Helmond. ‘Het valt me op dat gemeenten heel geïnteresseerd zijn in de urban scene, maar dat zij het wereldje nog niet goed genoeg kennen en weten wat ze ermee aan moeten. Vanuit CityLegends bieden wij een vooronderzoek aan om de een brug te maken tussen gemeenten en de lokale urban scene dus niet zozeer de app, maar echt een onderzoeks- en verbindingsfase.’ In de gemeente Helmond en Arnhem wordt de app al ingezet, vertelt Bijsterbosch. ‘Het grote voordeel is dat we de app coronaproof kunnen activeren, omdat we alles online doen.’

Gerelateerd nieuws