Overzicht

Rotterdam wil kinderen in beweging krijgen en stad promoten met investering in esports

Er moet de komende jaren meer door Rotterdam worden geïnvesteerd in esports. Dat zegt wethouder Sven de Langen, die esports een prominente plek heeft gegeven in het kopje sportbeleid van de stad. Gaming moet volgens hem voor twee doelen worden gebruikt: de egaming toevoegen aan de breedtesport en het gebruiken als marketing voor de havenstad.

Redactie 15 augustus 2019, 12:00

Die uitspraken deed hij tegenover Sportnext. De Langen ziet het als zijn missie om esports en de ‘normale’ sport met elkaar te mengen. "Er is geen twijfel over mogelijk: de komende decennia zal esports alleen maar verder doorgroeien. De digitalisering zet ook door, dus sporten en gamen zal steeds groter worden en steeds meer in elkaar overgaan. Het toevoegen van esports aan breedtesport doen we om zoveel mogelijk Rotterdamse kinderen in beweging te krijgen. "

Dat is niet de enige reden om te investeren in digitaal sporten. Tijdens de Spring Finals van League of Legends in april in Ahoy werd De Langen zo mogelijk nog enthousiaster: "De grote zaal van Ahoy was uitverkocht. Als je ziet hoe enthousiast het publiek is en wat voor meerwaarde dat had voor Ahoy dat is gewoon fantastisch. Als we meer van dat soort finales kunnen binnenhalen dan doen we dat met plezier. Online hadden we zelfs miljoenen kijkers. Rotterdam wordt ook op die manier op de kaart gezet."

"Wij zien als stad enorme kansen in deze industrie"

Sven de Langen

Zo’n evenement komt niet zomaar aanwaaien bij een stad. De gemeente Rotterdam heeft daarvoor een financiële bijdrage moeten doen. "Als je dat bedrag afzet tegen het aantal meekijkers dat ook weet dat het in Rotterdam was, en de mensen die vanuit het buitenland Ahoy hebben bezocht en hotelkamers hebben geboekt, dan is het interessant voor onze stad. Je moet constant kijken wat zoiets oplevert. Wij zien als stad enorme kansen in deze industrie."

Een van die kansen die volgens De Langen voor het oprapen ligt is esports hoofdstad van Nederland (en op de lange termijn misschien wel Europa) worden. “We zien dat in Europa steeds meer aandacht komt voor esports evenementen en grote gamebeurzen. Die markt is enorm. In Azië is dat al heel flink. Daar is de markt voor gaming al groter dan de reguliere sport. Daar moet je op een goede manier op inspelen. En daar zien wij zeker een rol weggelegd voor Rotterdam en Ahoy. Gezamenlijk zijn we daar nu een strategie op aan het formuleren."

Sven de Langen is een van de sprekers die te zien is tijdens het EsportsX-event in Ahoy. Voor meer informatie daarover klik je HIER.

Gerelateerd nieuws