"Sport en vitaliteit interessant voor samenwerking wetenschap en mkb"

De Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) heeft al langer samenwerkingsverbanden lopen met grote bedrijven als Phillips, ASML, IBM, Adidas en TomTom. Ook het mkb ziet steeds vaker kansen in samenwerking met de universiteit. Daar valt nog veel te winnen, volgens lid van het Topteam Sport Aarnout Brombacher.

Redactie 17 oktober 2017, 10:00

Onlangs organiseerde de TU/e een bijeenkomst rond het thema 'TU/e meets mkb'. Het doel daarbij was om het mkb te laten zien wat samenwerking met een universiteit kan opleveren.

'Low hanging fruit'

Topteam-lid en hoogleraar Industrial Design aan de TU/e Aarnout Brombacher: "We merken dat we uit de bestaande onderzoekssamenwerkingen met grote bedrijven als Phillips veel wat wij noemen 'low hanging fruit' hebben: producten die ontwikkeld zijn, waar deze bedrijven zelf geen verdere plannen mee hebben en waar het mkb leuke dingen mee zouden kunnen doen. Dat hoeft niet te bijten met de bestaande samenwerking met de grote bedrijven."

Vragen ophalen bij mkb

In Nederland zijn zes universiteiten op instituutsniveau met sport bezig: TU Delft, VU Amsterdam, Univerisiteit Leiden, Universiteit Utrecht, Rijksuniversiteit Groningen en de TU/e. Brombacher: "Utrecht en Eindhoven richten zich vooral op vitaliteit en de maatschappelijke waarde van sport. Juist op dat vlak willen we zoveel mogelijk het mkb kennis laten maken wat mogelijk is."

Het ophalen van de vraag vanuit bedrijven vraagt tijd, heeft Brombacher gemerkt. "Soms vraagt het mkb: ik heb schoenzooltjes met ingebouwde sensoren nodig die niet meer dan 20 gram wegen. Daar moet je niet voor bij een universiteit zijn. Maar als je zegt: wat zijn toekomstige mogelijkheden in on-body data-acquisitie. Dat is iets waar de universiteit wel mee bezig is."

Kennis laten landen

De TU/e werkt op dit moment nauw samen met de Universiteit Utrecht en het UMC Utrecht, maar ook met Fontys Sporthogeschool. "Die kunnen de link met het mkb en wetenschap op een ongelofelijk goede manier invullen. Zeker op het moment als je op de langere termijn een structurele samenwerking hebt."

"Veel van onze alumni komen terecht bij het mkb, dan is het ook goed dat het mkb weet wat wij doen en dat wij weten wat zij doen." - Aarnout Brombacher (TU/e)

Het belang om vanuit kennisinstellingen met bedrijven samen te werken is meervoudig, legt Brombacher uit. "Veel van onze alumni komen terecht bij het mkb, dan is het ook goed dat het mkb weet wat wij doen en dat wij weten wat zij doen. Dan kun je de kennis die wij hebben ook op een goede manier laten landen."

Breedtesport en vitaliteit

Dat soort samenwerking is voor een universiteit ook belangrijk bij de valorisatie van de kennis: het in de praktijk benutten van onderzoek. "Van daaruit sla je de brug tussen fundamenteel onderzoek en toegepaste wetenschap naar het mkb." Vooral kennis op het gebied van breedtesport en vitaliteit is daar interessant voor. "Daar valt ook veel te winnen. Topsport is vaak super smal. Als je het beste startblok voor in de Tongelreep ontwikkeld dan verkoop je die misschien 100 keer. Dan heb je al al heel wat zwembaden voorzien."

Hardloop-app

In de breedtesport ziet Brombacher meer mogelijkheden. Als voorbeeld noemt hij de Inspirun-app van zijn collega-hoogleraar Steven Vos. "Een app voor beginnende hardlopers, die een gepersonaliseerd schema geeft. Dat werkt al fantastisch en het begint al aardig de kant van een concreet product op te gaan." Bij dat project werkt Fontys Sporthogeschool samen met 2MEngineering uit Valkenswaard en met TU/e.

Meer info:

Gerelateerd nieuws